آرشیو بهمن ماه 1396

برترين خبرهاي فناوري

به‌ نظر مي‌رسد گوگل به دنبال راهي است تا دستيار صوتي اختصاصي اين شركت از دكمه‌ي فيزيكي به‌منظور فراخواني پشتيباني كند.

گوگل اسيستنت از دكمه‌ي فيزيكي براي فعال‌سازي پشتيباني خواهد كرد

گوشي‌هاي پيكسل ۲ و پيكسل ۲ ايكس‌ال مجهز به فريم حساس به فشار هستند و با فشردن لبه‌هاي پرچم‌داران ۲۰۱۷ گوگل، مي‌توانيد دستيار صوتي اختصاصي اين شركت يعني گوگل اسيستنت را فعال كنيد. بااين‎حال به‌ نظر مي‌رسد در آينده، گوگل گوشي‌هايي مجهز به دكمه‌ي فيزيكي عرضه خواهد كرد كه تعامل با دستيار صوتي اين شركت را آسان‌تر مي‌كند.

در نسخه آزمايشي جديد برنامه گوگل اسيستنت، به محصولات احتمالي گوگل با دكمه‌ي فيزيكي اشاره مي‌شود؛ اين‌طور كه پيدا است، غول فناوري در نظر دارد دسترسي به گوگل اسيستنت را ساده‌تر كند و به همين جهت، مي‌توانيد با فشردن دكمه‌ي فيزيكي در محصولات آينده اين شركت، دستيار صوتي گوگل را فعال كنيد.

شيائومي نظرسنجي صفحه‌ي توييتر خود را به دليل نتيجه‌ي غافل‌گيركننده‌ي آن، به‌كلي حذف كرد.

در پي شكست MIUI از اندرويد وان، شيائومي نظرسنجي خود را پاك كرد

دستگاه‌هاي شيائومي همواره در كنار داشتن سخت‌افزار خوب، قيمت‌هاي پاييني دارند كه اين موضوع باعث محبوبيت اين برند چيني شده است؛ اما پوسته‌ي MIUI كه توسط اين شركت به‌صورت پيش‌فرض روي تمام گوشي‌هاي شيائومي به‌غير از Mi A1 نصب است، مورد پسند خيلي از كاربران نيست. بنابراين وقتي Mi A1 رونمايي شد، با استقبال و تحسين فراواني روبه‌رو شد. چند روز پيش شيائومي در صفحه‌ي توييتر خود يك نظرسنجي را شروع كرد و از كاربران خواست كه بگويند آيا طرفدار MIUI هستند يا اندرويد وان را ترجيح مي‌دهند؛ اما از آن‌جايي كه نتيجه‌ي نظرسنجي خلاف ميل شيائومي رقم خورد، اين شركت به طرز عجيبي آن را از صفحه‌ي خود پاك كرد.

تلاش‌ برودكام براي تصاحب كوالكام همچنان ادامه دارد؛ اما كوالكام معتقد است كه اين كار موجب مي‌شود برخي از مشتريان خود را دست بدهد و دچار درگيري‌ قانوني شود.

تصاحب كوالكام توسط برودكام موجب از دست دادن مشتريان مي‌شود

برودكام پيشنهادي به كوالكام ارائه داده است تا اين شركت را با پرداخت ‍۱۲۱ ميليارد دلار به تصاحب در آورد؛ اما كوالكام مي‌گويد در صورت پذيرش پيشنهاد برودكام احتمالا دو مشتري بزرگ خود را از دست خواهد داد و سازمان‌هاي نظارتي نيز با خريد كوالكام توسط برودكام موافقت نخواهند كرد.

پس از پاسخ به مديرعامل برودكام هوك تان، كوالكام روز پنج‌شنبه نامه‌اي رسمي ارائه كرد و طي آن ضمن رد كردن پيشنهاد برودكام، نگراني‌هاي خود در مورد انجام اين معامله را بيان كرد. بنا بر ادعاي كوالكام، دو مشتري عظيم كه ۱ ميليارد دلار از درآمدش به آن‌ها وابسته است، گفته‌اند كه نمي‌توانند به توانايي برودكام براي حفظ برتري در زمينه‌ي پردازنده‌هاي موبايل اطمينان كنند و تغيير مالكيت كوالكام مي‌تواند موجب پايان همكاري آن با اين دو مشتري بزرگ شود.

بازسازي و ارتقاء خودروهاي قديمي با مهندسي امروز، بين خودروسازان، تيونرها و طرفداران آن‌ها رواج يافته است. در اين مطلب جذاب‌ترين مدل‌هاي كلاسيك را كه با مهندسي مدرن بازسازي شده‌اند، معرفي مي‌كنيم.

جذاب‌ترين خودروهاي كلاسيك با تجهيزات مدرن

يكي از كليشه‌اي‌ترين جملاتي كه معمولاً از بزرگ‌ترها مي‌شنويم، مي‌تواند براي خودروها نيز صدق كند:

قديم‌ها همه چيز بهتر بود.

بايد قبول كرد كه حس نوستالژيك چندان منطقي به نظر نمي‌رسد؛ اما جذابيت خاصي دارد. خودروهاي قديمي و كلاسيك با فاكتور گرفتن از طراحي و ظاهر، در بخش قابل اعتماد بودن، ايمني، پيشرانه و قواي فني و البته مشكلات تعمير و نگهداري در برابر خودروهاي مدرن و جديدتر اصلاً قابل مقايسه نيستند. 

صداي بوق ماشين‌ها، صداي بلند شدن هواپيما و آژيرهاي خطر تنها آزاردهنده نيستند، اين صداهاي مزاحم به قلب آسيب جدي مي‌رسانند. اين اتفاق چگونه رخ مي‌دهد؟

يافته جديد: صداهاي آزاردهنده و ناخوشايند براي قلب انسان مضرند

به‌گفته‌ي متخصصان، صداهاي بسيار شايع و در عين حال بلندي مانند غرش هواپيماي جت، سروصداي يك دستگاه حفاري بزرگ يا صداي تيز آژير خطر كه از وسيله‌ي نقليه‌ي اورژانس با سرعت در حركت است، همه و همه شب‌ها خواب شما را مختل مي‌كنند و در طول روز بارها باعث سراسيمه شدن مردم مي‌شوند؛ اين صداهاي آزاردهنده تاثير قابل توجهي روي سلامت قلب و عروق دارند. پژوهشگران در يك مقاله‌ي علمي-مروري كه اين هفته در ژورنال دانشكده‌ي آمريكايي قلب و عروق چاپ شد، مي‌گويند:

آلودگي صوتي، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي مانند شريان كرونري، فشار خون بالا و نارسايي قلبي را افزايش مي‌دهند.

امروزه بيماري‌هاي متعددي وجود دارند كه منجر به اختلال در بينايي و نابينايي مي‌شوند. خبر خوب اين است كه استارتاپ‌هاي زيادي در تلاش هستند تا درمان آن‌ها را در هر مرحله پيدا كنند.

استارتاپ‌هايي كه براي جلوگيري از نابينايي فعاليت مي‌كنند

افرادي نابينا يا كساني كه دچار اختلال در بينايي شده‌اند، هنوز هم مي‌توانند به بازگشت سلامتي خود اميدوار باشند؛ زيرا امروزه استارتاپ‌هاي زيادي در اين زمينه فعاليت مي‌كنند. شركت توليدكننده‌ي پوشاكي كه تمام درآمد خود را صرف تحقيق در مورد نابينايي مي‌كند و استارتاپ‌هايي كه در زمينه ايمپلنت، تزريقات و كمك به بينايي از طريق واقعيت مجازي فعاليت مي‌كنند، نشان مي‌دهند كه هنوز هم مي‌توان به درمان نابينايي اميد داشت.

آيا تا به حال با خودتان فكر كرده‌ايد از دست دادن كدام يك از حواس پنج‌گانه بدتر است؟ مطمئنا پاسخ بسياري از افراد به اين سؤال، بينايي است. در حال حاضر نابينايي يعني زندگي كردن در دنيايي بدون نور، ۱۱ ميليون نفر از مردم آمريكا را تحت تأثير قرار داده است. اين افراد به نوعي بيماري چشمي AMD يا ماكولار دجنريشن مبتلا شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۲۲ ميليون نفر برسد. ويتامين‌ها و مسكن‌ها راه درمان اين بيماري هستند؛ اما بهبود كامل بيمار را تضمين نمي‌كنند.

مروري بر پنج سال اخير صنعت عكاسي نشان مي‌دهد شركت‌هاي موبايل سير پيشرفت سريع‌تري نسبت به دوربين‌هاي ديجيتال داشته‌اند.

گزارش DxOMark از روند پيشرفت عكاسي موبايل در پنج سال اخير

توليدكنندگان گوشي‌ هوشمند موفق شده‌اند بيشترين پيشرفت‌ها را در زمينه‌ي عكاسي به نام خود ثبت كنند. اين نكته‌اي است كه DxOMArk به‌عنوان شركتي كه به مدت پنج سال دوربين‌هاي موبايل را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد به آن پرداخته است. اين شركت در مقاله‌اي تحت عنوان «فناوري‌هاي مبتكرانه‌ي عكاسي موبايل» به پيشرفت‌هاي پنج سال اخير عكاسي موبايل پرداخته است.

زمان زيادي تا عرضه‌ي عمومي به‌روزرساني رداستون ۴ براي ويندوز ۱۰ باقي نمانده است. اما به‌ نظر مي‌رسد مايكروسافت از هم‌اكنون در حال آماده‌سازي اولين نسخه‌ي آزمايشي رداستون ۵ است.

مايكروسافت در حال كامپايل اولين بيلد رداستون 5 براي ويندوز 10 است

مايكروسافت در آستانه‌ي عرضه‌ي عمومي به‌روزرساني رداستون ۴ براي ويندوز ۱۰ قرار دارد و ردموندي‌ها خود را براي انتشار اولين بيلد آزمايشي رداستون ۵ نيز آماده مي‌كنند. طبق ادعاي وب‌سايت Buildfeed، مايكروسافت كامپايل اولين بيلد رداستون ۵ را به‌تازگي به اتمام رسانده است؛ درحالي‌كه اين شركت شاخه‌ي جديدي براي عرضه‌ي عمومي رداستون ۴ نيز ايجاد كرده است و عرضه‌ي عمومي اين به‌روزرساني ويندوز ۱۰ از ماه آينده شروع خواهد شد.

در تازه‌ترين آگهي فروش نگين خودرو، رنو سيمبل اضافه شده است. بعد از چند ماه توقف عرضه‌ي اين خودرو، حالا رنو سيمبل با قيمت‌هاي ۱۰۵ ميليون تومان و ۱۱۰ ميليون تومان، پيش‌فروش مي‌شود.

رنو سيمبل؛ ۱۰۵ ميليون تومان

افزايش تعرفه‌هاي گمركي واردات خودرو با واكنش منفي ديوان عدالت اداري و احتمال لغو مصوبه‌ي دولت روبه‌رو است؛ اما به‌شدت توسط واردكنندگان خودرو جدي گرفته مي‌شود. نماينده‌ي رسمي محصولات رنو در ايران، پيش از اين هم در افزايش قيمت مدل‌هاي كولئوس و تاليسمان پيش‌قدم شده بود. اين شرايط درحالي است كه هنوز اجازه‌ي ترخيص به خودروهاي خارجي داده نمي‌شود.

سيمبل، محصولي اقتصادي در سبد داچيا است؛ اما در ايران با برند شناخته‌شده‌ي رنو حضور دارد. اين خودرو، نسل سوم رنو لوگان يا همان تندر ۹۰ محسوب مي‌شود كه حتي در كشور روماني (خانه‌ي برند داچيا) از خط توليد خارج شده است و امروزه در ديگر كشورها، نظير تركيه مونتاژ مي‌شود.

اپل با توجه ويژه‌اي كه به فناوري واقعيت افزوده دارد، سرمايه‌گذاري خود را در بخش تحقيق و توسعه افزايش مي‌دهد.

اپل ۳.۴ ميليارد دلار در بخش تحقيق و توسعه خود سرمايه‎گذاري كرده است

طبق معمول، اپل در طول سه‌ماهه اول سال مالي ۲۰۱۸ سرمايه‌گذاري‌ خود را در بخش تحقيق و توسعه (R&D) افزايش داده و بيش از ۳.۴ ميليارد دلار در زمينه‌ي استخدام‌هاي جديد و ابتكاراتي در جهت رشد شركت در بازارهاي تكنولوژي هزينه كرده است. اين رقم نسبت به سه‌ماهه‌ي منتهي به دسامبر ۲۰۱۷، ۴۱۰ ميليون دلار و در مقايسه با سه‌ماهه اول سال مالي ۲۰۱۷، ۵۳۶ ميليون دلار افزايش داشته است.

اپل روي بخش تحقيق و توسعه تأكيد زيادي دارد و مهم‌ترين استراتژي اين شركت در چند سال اخير، سرمايه‌گذاري در بخش توسعه محصولات و خدمات جديد و همچنين به‌روزرساني خدمات قبلي بوده است.

شركت اپل قصد دارد در سال ۲۰۱۸ بيش از ۱۰ ميليارد دلار به بخش تحقيق و توسعه خود اختصاص دهد؛ اين رقم براي اولين بار در سال ۲۰۱۶ به اين بخش اختصاص داده شد و حدود ۵ درصد از درآمد خالص اپل را تشكيل مي‌داد. اپل در سال‌هاي ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ سه درصد از درآمد خالص خود را در اين بخش سرمايه‌گذاري كرد.