اگر در اتصال اينترنت مشكل كندي وجود دارد، چك كردن اتصال اينترنتي تنها به چند دقيقه زمان نياز دارد و در حل مشكلات شبكه به شما كمك ميكند.
تست عملكرد اتصال اينترنت بسيار ساده است. نيازي به نرمافزار اضافه نداريد، تنها چيزي كه نياز داريد يك كامپيوتر با يك مرورگر وب است. اما براي اطمينان از بررسي دقيق اتصال اينترنتي بايد چند كار را انجام دهيد.
آمادهسازي
براي رسيدن به بهترين نتايج، در صورت امكان از يك اتصال سيمي استفاده كنيد؛ به اين ترتيب لازم نيست نگران نوسانهاي عملكرد و تداخل واي-فاي باشيد. اگر دستگاه سيمي ديگري در شبكهي خانگي خود داريد، كامپيوتر خود را مستقيم به مودم وصل كنيد تا در تست شما تداخل ايجاد نشود.
اگر از واي-فاي استفاده ميكنيد، براي مثال اگر از مك بوك اير، تبلت يا دستگاههاي ديگري استفاده ميكنيد كه پورت اينترنت ندارند، سعي كنيد تا حد ممكن تداخل را به حداقل برسانيد. مطمئن شويد كه روتر واي-فاي شما از دستگاههاي الكترونيكي ديگر مثل تلفنهاي بيسيم دور است و بهصورت موقتي اتصال دستگاههاي ديگر را از شبكهي واي-فاي خود قطع كنيد، در ضمن براي دانلود يك گيگابايت بهروزرساني نرمافزاري در طول اجراي تستهاي خود نيازي به يك كامپيوتر ديگر روي شبكه نداريد.
در Windows Task Manager روي ستون Network كليك كنيد تا ببينيد كدام برنامهها در حال دريافت يا ارسال داده روي شبكهي شما هستد.
مجددا چك كنيد، كامپيوتر شما در حالت دانلود نباشد. Task Manager ويندوز (با فشردن كليدهاي تركيبي Atl+Ctrl+Del) يا Activity Monitor را در مك اواس چك كنيد و به دنبال آمار شبكه برويد (با برچسب «شبكه» روي مك و «شبكهبندي» در ويندوز).
تمام برنامههاي روي كامپيوتر را ببنديد و خارج شويد تا برنامهها در حين اتصال قادر به دانلود بهروزرساني نرمافزارها نباشند. مصرف پهناي باند ممكن است به صفر برسد و روي همين مقدار باقي بماند؛ اما هدف ما نزديك كردن اين مقدار به صفر است. اگر سيستم عامل شما بهروزرسانيها را دانلود ميكند، بايد صبر كنيد و بعدا تست اتصال را انجام دهيد.
اگر با اتصال خود مشكل داريد، بهتر است مودم و روتر خود را ريست كنيد. آنها را خاموش و براي چند لحظه جدا كنيد، سپس مجددا آنها را وصل و روشن كنيد.
تست اتصال
Speedtest.net متداولترين سايت براي تست اتصال اينترنت است؛ تنها چيزي كه نياز داريد يك مرورگر وب با جاوا اسكريپت فعال (معمولا روشن است مگر اينكه خودتان آن را خاموش كنيد) و نصب ادوبي فلش است. اگر فلش نداريد (و نميخواهيد آن را نصب كنيد) ميتوانيد از جايگزينهاي آن استفاده كنيد. يك نسخهي HTML5 در Speedtest.net وجود دارد، همچنين ميتوانيد از Speedof.me بهره ببريد كه از HTML 5 هم استفاده ميكند.
Speedof.me يك گراف پهناي باند مبتني بر HTML5 است كه به ادوبي فلش وابسته نيست.
تنها كاري كه بايد در اين مرحله انجام دهيد، كليك روي دكمهي سبزرنگ «Begin Test» است و به اين ترتيب Speedtest.net سرعت دانلود و آپلود شما را چك ميكند. بسته به سرعت شبكهي شما اين فرآيند ميتواند بين چند ثانيه تا چند دقيقه، طول بكشد.
اين بخشها تنها گزينههاي شما براي تست اتصال پهن باند نيستند؛ MegaPath همچنين يك تست سرعت و يك ويژگي ديگر به نام Speed Test Plus ارائه ميدهد كه به ارزيابي كيفيت اتصال و همچنين سرعت خام آن ميپردازد. ISP شما يك ابزار تست سريع ارائه ميدهد كه اگرچه ممكن است نياز به دستكاري داشته باشد، سازندگان روتر هم مرتب سرعتهاي تست را در ميانافزار محصول خود يا برنامههاي موبايل كه همراه با محصولات توزيع ميكنند، در نظر ميگيرند (اگرچه در نمونهي دوم، از يك اتصال بيسيم استفاده ميكنيم).
ايزوله كردن مشكل
بسيار از سازندگان روتر، امكانات تست سرعت پهنباند را در ميانافزار يا برنامههاي موبايل كه همراه با روتر ارائه ميدهند، لحاظ ميكنند.
تعجب نكنيد اگر به بيشترين سرعتي كه ISP شما ادعا ميكند، دست نمييابيد؛ تقريبا هيچكس به اين سرعت دست پيدا نميكند. اما اگر سرعت اتصال شما بسيار كندتر از سرعت پيشنهادي است، معيارهاي مختلفي در اين مسئله دخيل هستند. ممكن است مشكل از تجهيزات يا حتي ISP باشد. اغلب ISP-ها يك صفحهي پشتيباني در سايت خود دارند كه در آن ميتوانيد از مشكلات سرويس مطلع شويد.
اگر ISP قادر به گزارش مشكل نباشد، ميتوانيد اشكالزدايي را از طريق قطع تجهيزات شروع كنيد. اگر روي يك دستگاه ديگر جواب داد، نميتوانيد ISP را سرزنش كنيد. اگر سرعت اتصال كامپيوتر دوم هم كند بود، بعد از هر پيشنهاد يك تست پهناي باند اجرا كنيد؛ سعي كنيد از يك كابل متفاوت اينترنتي براي اتصال PC خود به روتر استفاده كنيد. كابل متصل به روتر خود را با گذرگاه اينترنت خود جابهجا كنيد (DSL، فيبر يا مودم كابلي). روتر را اشكالزدايي كنيد؛ آن را خاموش كنيد يا اتصال آن را براي يك يا دو دقيقه قطع و دوباره آن را روشن كنيد. هميشه بايد آخرين ميانافزار را روي روتر خود اجرا كنيد؛ پس اگر قبلا بهروزرساني نكرديد، حالا زمان مناسبي است. اگر هنوز هم پيشرفتي در سرعت مشاهده نميكنيد، سعي كنيد DSL، كابل يا مودم فيبري خود را قطع و وصل كنيد.
اگر با وجود طي تمام مراحل هنوز هم مشكلاتي در عملكرد شبكه داريد، بهتر است با پشتيباني فني ISP خود تماس بگيريد.
- چهارشنبه ۰۹ اسفند ۹۶ ۱۱:۳۰
- ۲۳۷ بازديد
- ۰ نظر