ميزان عرضه‌ي كامپيوتر شخصي در سه‌ماهه‌ي پاياني سال ۲۰۱۷، براي نخستين بار طي ۶ سال گذشته، افزايش يافته است.

ميزان عرضه PC براي اولين بار طي ۶ سال گذشته، افزايش يافت

بازار كامپيوتر شخصي پس از مدت‌هاي طولاني، نشانه‌هايي از پايداري از خود نشان مي‌دهد. بر اساس گزارش اخير IDC، ميزان عرضه‌‌ي كامپيوترهاي شخصي در سه‌ماهه‌ي پاياني سال ۲۰۱۷، نزديك به ۰.۷ درصد نسبت به بازه‌ي زماني مشابه در سال ۲۰۱۶ افزايش پيدا كرده است؛ درحالي‌كه ميزان كلي عرضه‌ي سالانه نيز در سال ۲۰۱۷ كاهشي ۰.۲ درصدي نسبت به سال گذشته‌ي ميلادي نشان مي‌دهد.

تحليل‌گران مؤسسه‌ي IDC معتقدند كه ۲۰۱۷، پايدارترين سال براي بازار كامپيوترهاي هوشمند از سال ۲۰۱۱ محسوب مي‌شود؛ امسال شاهد عرضه‌ي حدود ۲۵۹.۵ ميليون دستگاه PC به بازار بوديم. در فصل تعطيلات، توليدكنندگان PC با عرضه‌ي ۷۰.۶ ميليون دستگاه كامپيوتر شخصي، پيش‌بيني‌ها در خصوص كاهش ۱.۷ درصدي عرضه در اين برهه‌ي زماني را از ميان برداشتند؛ اما با وجود رشد ۰.۷ درصدي در سه‌ماهه‌ي پاياني، دستگاه‌هاي موبايل كماكان از فروش جهاني كامپيوتر شخصي مي‌كاهند.

اچ‌پي با افزايش ۸.۳ درصدي عرضه‌ي محصولاتش در سه‌ماهه‌ي چهارم سال ۲۰۱۷ نسبت به بازه‌ي زماني مشابه در سال گذشته، كماكان برترين توليدكننده‌ي كامپيوتر شخصي دنيا محسوب مي‌شود. لنوو بدون تغيير قابل توجه، كماكان جايگاه دوم را در اختيار دارد و شركت‌هاي دل،  اپل،  ايسوس و ايسر جايگاه‌هاي سوم تا ششم را به خود اختصاص داده‌اند.

جي چو، مدير پژوهش IDC در بخش پايش كامپيوترهاي شخصي، در اين خصوص مي‌گويد:

نتايج سه‌ماهه‌ي چهارم [۲۰۱۷]، پيشرفت دلگرم‌كننده‌اي در فضاي دشوار و رقابتي كامپيوترهاي شخصي نشان مي‌دهد. عرضه‌ي طيف گسترده‌اي از محصولات با وعده‌هايي نظير شارژدهي باتري در كل روز، قابليت حمل بالا و افزايش توان پردازشي، باعث شده است تا كاربران نگاه جدي‌تري به اين كامپيوترهاي متحول‌شده داشته باشند. با اين حال، بازار PC كماكان چالش‌برانگيز است.

گزارش IDC حكايت از آن دارد كه بازار PC آمريكا، با كاهش فروش لپ‌تاپ و كامپيوتر روميزي، عملكردي پايين‌تر از حد انتظار در فصل پاياني سال ۲۰۱۷ از خود به نمايش گذاشته است. ميزان عرضه‌ي PC در اين برهه‌ي زماني در آمريكا ۱۶.۵ ميليون دستگاه بوده است كه در اين بين، اچ‌‌پي با سهم ۳۴ درصد، پيشروي بازار كامپيوتر شخصي ايالات متحده به‌شمار مي‌رود.

در گزارشي ديگر، مؤسسه‌ي گارتنر، ميزان عرضه‌ي پي‌سي در سه‌ماهه‌ي پاياني سال گذشته‌ي ميلادي را ۷۱.۶ ميليون دستگاه اعلام كرده است كه نسبت به بازه‌ي زماني مشابه در سال ۲۰۱۶، كاهشي ۲ درصدي نشان مي‌دهد. برخلاف IDC، گارتنر فصل چهارم ۲۰۱۷ را سيزدهمين سه‌ماهه‌ي متوالي با كاهش عرضه‌‌ي PC مي‌داند.

تحليل‌گران گارتنر مدعي هستند كه در سال ۲۰۱۷ نزديك به ۲۶۲.۵ ميليون دستگاه PC عرضه شده است كه نسبت به سال ۲۰۱۶، كاهشي ۲.۸ درصدي نشان مي‌دهد؛ اما به‌ نظر مي‌رسد كه گارتنر نيز درست‌ مانند IDC، به كاهش فروش PC در بازار آمريكا برخلاف رشد اين حوزه در آسيا/اقيانوسيه‌، ژاپن و آمريكاي لاتين اذعان دارد.

ميكاكو كيتاگاوا، از تحليل‌گران ارشد گارتنر، مي‌گويد:

نتايج حاصل از فصل چهارم [۲۰۱۷] بار ديگر ثابت كرد كه كامپيوتر شخصي ديگر كالاي محبوبي در فصل تعطيلات نيست؛ البته اين نتايج بدين مفهوم نيستند كه PC از خانه‌ها ناپديد خواهد شد. در حقيقت كامپيوترهاي شخصي به دستگاه‌هاي تخصصي‌تر و هدفمندتري بدل خواهند شد. خريداران PC به‌جاي قيمت پايين، به‌دنبال كيفيت و عملكرد خواهند بود و اين موضوع قيمت ميانگين فروش PC را افزايش خواهد داد و در نهايت سود بيشتري به ارمغان خواهد آورد.

به‌گفته‌ي كيتاگاوا، تا زمان افزايش سوددهي، وسعت بازار پي‌سي به كاهش خود به‌ دليل كمتر بودن تعداد كاربران، ادامه خواهد داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.