شركت چيني هيبريد كينتيك از خودروي مفهومي هيبريدي HK GT در نمايشگاه خودروي ژنو رونمايي كرد كه طراحي آن را استوديو پينينفارينا بر عهده داشته است.
خانه طراحي مشهور ايتاليايي پينينفارينا از خودروي مفهومي HK GT با ۱۰۷۳ اسب بخار برقي با قابليت انتقال و توزيع گشتاور بين تمامي چرخها رونمايي كرده است؛ درهاي اين خودرو به سمت بالا باز ميشوند و به كمك اين دو در، سرنشينان ميتوانند به صندليهاي جلو و عقب دسترسي پيدا كنند.
خانه طراحي پينينفارينا مسئول طراحي خودروهاي بسيار زيبايي از شركتهاي بزرگ مانند فراري، آلفا رومئو، مازراتي و پژو بوده است. از خودروهايي كه پينينفارينا در طراحي آن دخيل بود، ميتوان به پژو 405 و دِوو نوبيرا (Daewoo Nubira) اشاره كرد كه در سالهاي دههي ۹۰ ميلادي، شهرت زيادي در اروپا و آسيا داشتند.
پينينفارينا همواره تلاش ميكند تا در طراحي از خلاقيت بهره ببرد و خودروهاي جديدي خلق كند. اين بار نيز براي حضور در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۸، پينينفارينا با خودروي پلاگين هيبريدي جديد HK GT وارد شده است كه كار طراحي آن براي گروه خودروسازي چيني هيبريد كينتيك انجام ميشود.
اولين چيزي كه توجه همگان را به خود جلب ميكند درهاي دوگانه و بزرگ خودرو است كه به سمت بالا حركت ميكنند. هنگامي كه درها باز شوند دسترسي سرنشينان به صندليهاي جلو و عقب ممكن ميشود و در اين حالت بيشتر شبيه يك هواپيماي جنگنده به نظر ميرسد. درها، يكي از كليديترين عناصر در طراحي خودروهاي اسپرت هستند، اما چنين شيوهاي در طراحي درها ما را به ياد خودروي مفهومي لينكلن نويگيتور ۲۰۱۶ با ظرفيت چهار سرنشين مياندازد.
علاوه بر اين ويژگيهاي ديگري نيز وجود دارد كه فوقالعاده به نظر ميرسند؛ جلو پنجره مشبك خودروي اسپرت HK بسيار فانتزي است و با ظاهر بزرگ و فرم مبهم كوسهمانند، در حقيقت نمايشي پخته از تجربهي پيشين پينينفارينا در طراحي نوبيرا به شمار ميرود.
مشخصات عملكردي به طور معمول براي خودروهاي الكتريكي اسپرت خندهدار است، و HK GT نيز از اين قاعده مستثني نيست. چهار موتور الكتريكي مجزا از نوع IPM (آهنرباي دائم داخلي) مجموع توان خروجي بيش از ۱۰۷۳ اسب بخار را براي خودرو توليد ميكند. با توجه به اينكه خودروهاي هيبريدي در حالت استفاده از نيروي الكتريكي چقدر گشتاور بيشتري نسبت به انواع بنزيني دارند، هنگام مقايسه تفاوت بين اين دو كاملا احساس ميشود. خودروي اسپرت HK GT تنها به ۲.۷ ثانيه زمان نياز دارد تا از حالت سكون به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت دست يابد، در حالي كه قادر است در اين مدت به بيشينه سرعت ۳۵۰ كيلومتر بر ساعت برسد.
محدوده رانندگي خودرو با استفاده از باتري ۳۸ كيلووات ساعت بسيار جالب نيست و به ۱۶۰ كيلومتر با يك بار شارژ محدود ميشود. اما HK GT كاملا به عنوان يك خودروي گرند تورر شناخته ميشود؛ در حالتي كه فقط از باتري باتري براي روشن كردن و حركت موتورهاي الكتريكي استفاده شود، ميتوان در اكثر مواقع استفاده كرد يا براي رانندگي شهري از آن بهره گرفت. اما شركت چيني هيبريد كينتيك بيشتر علاقه به استفاده از حالت هيبريدي دارد و آن را به عنوان گزينه بهينه معرفي ميكند. بنابراين اين خودرو با سه انتخاب براي موتور توسعه دهندهي محدوده رانندگي (ميكرو توربيني چند سوختي، پيل سوختي هيدروژن يا ژنراتور بنزيني كارآمد) عرضه خواهد شد؛ استفاده از اين طيف موتورها باعث افزايش محدوده رانندگي خودرو به بيش از ۱۰۰۰ كيلومتر ميشود، كه قابليت مسافرت بيشتر را براي مسافران در سفرهاي طولاني فراهم ميكند. هنگامي كه بتوان از فناوري شارژ سريع استفاده كرد، بكار گرفتن اين خودروي هيبريدي براي مشتريان به عنوان يكي از بهترين گزينههاي خريد، مناسب به نظر ميرسد.
در فضاي داخلي صفحه نمايش لمسي براي راننده و سرنشينان وجود دارد، كه با برخي جزئيات مدرن، طرحهاي دوستداشتني و غربيلك فرمان به شكل اسباببازي سر آقاي سيبزميني همراه شده است. در حالت رانندگي كروز، سيستم روشنايي داخلي به رنگ آبي در ميآيد اما هنگام اعلان هشدار براي بستن كمربند ايمني به رنگ قرمز تغيير مييابد. در حالتي كه راننده بخواهد از تنظيمات اسپرت بهره ببرد، فضاي داخلي با نورپردازي منطبق با سرعت و شتاب تزئين ميشود و فضاي جالبي براي سرنشينان مهيا ميكند.
HK GT با طراحي پينينفارينا تنها يك خودروي مفهومي است، اما به نظر ميرسد كه خودروساز چيني آن را براي فروش در بازارهاي آسيايي آماده ميكند. با توجه به رشد اقتصادي چين و برنامههاي جاهطلبانه براي سهمخواهي در بازار جهاني، پيشبيني ميشود كه هيبريد كينتيك به زودي از نسخه توليدي خودروي مفهومي HK GT رونمايي كند.
- یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ ۱۱:۲۵
- ۱۱۹ بازديد
- ۰ نظر