loading...

برترين خبرهاي فناوري

تغيير نام اندرويد ور به Wear OS؛ اقدامي بي‌فايده براي احياي پلتفرم پوشيدني‌هاي گوگل

ساغر هموله بازدید : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ نظرات (0)

گوگل هفته‌ي گذشته نام سيستم‌عامل نه‌چندان محبوب دستگاه‌هاي پوشيدني خود را از اندرويد ور به ور اواس تغيير داد؛ اما اين تغيير چه مفهومي براي كاربران دارد؟

تغيير نام اندرويد ور به Wear OS؛ اقدامي بي‌فايده براي احياي پلتفرم پوشيدني‌هاي گوگل

پنجشنبه‌ي گذشته، اهالي مانتين ويو اعلام كردند كه نام سيستم‌عامل مخصوص دستگاه‌هاي پوشيدني خود را كه به‌طور گسترده در ساعت‌هاي هوشمند اجرا مي‌شود، از  اندرويد ور (Android Wear) به ور اواس (Wear OS) تغيير مي‌دهند. غول دنياي فناوري ادعا مي‌كند كه نفوذ ساعت‌هاي هوشمند اندرويد از ۴ سال گذشته و از زمان عرضه‌ي اندرويد ور در سال ۲۰۱۴ افزايش يافته است. سال گذشته، ۳۰ درصد از مالكان جديد اندرويد ور، كاربر آيفون‌ها بودند و عبارت «اندرويد» در بخشي از نام اين سيستم‌عامل مي‌توانست به‌صورت بالقوه مشتريان را دچار اين گمراهي كند كه ساعت‌هاي اندرويد ور تنها با گوشي‌هاي هوشمند اندرويد سازگار هستند.

هرچند نام‌گذاري نادرست اندرويد ور مي‌تواند يكي از دلايل فراموشي تدريجي پلتفرم پوشيدني گوگل محسوب شود؛ اما علت اصلي مشكل را احتمالا بايد در تيم مديريتي گوگل جستجو كرد. اين شركت برخلاف رقبا عملكرد ضعيفي در حوزه‌ي پوشيدني‌ها داشته و در سال‌هاي اخير تمايل اندكي براي زنده نگاه داشتن اندرويد ور از خود نشان داده است. براي مثال، گوگل آخرين بار ۲ سال پيش اقدام به به‌روزرساني اندرويد ور كرد و عرضه‌ي آن را نيز بسيار به تعويق انداخت. سرانجام هنگامي كه اين به‌روزرساني از راه رسيد، مملو از باگ‌هاي مختلف بود. تقريبا در همان زمان، كوالكام نسخه‌اي جديد از پلتفرم سخت‌افزاري اندرويد ور به‌ نام اسنپدراگون ور ۲۱۰۰ معرفي كرد كه آن هم سرانجام به فراموشي سپرده شد.

Wear OS

در عين حال، اپل كه ساعت هوشمند خود را يك سال پس از گوگل معرفي كرده بود، به بهبود اپل واچ و سيستم‌عامل آن با نام watchOS ادامه داد و هرساله به‌صورت منظم نسخه‌اي جديد از سخت‌افزار و نرم‌افزار ساعت هوشمندش را روانه‌ي بازار كرد. در پيش گرفتن چنين راهبردي موجب شد اپل در سال ۲۰۱۷ بتواند نزديك به ۱۸ ميليون ساعت هوشمند بفروشد. به گزارش مؤسسه‌ي IDC، اين رقم بيش از ۶۰ درصد از مجموع ساعت‌هاي هوشمند به‌فروش‌رفته در سال گذشته را شامل مي‌شود. سامسونگ با ۳.۶ ميليون و گارمين با ۲.۷ ميليون، نزديك‌ترين رقباي اپل محسوب مي‌شوند. نكته‌ي قابل توجه اين است كه اين دو شركت از سيستم‌عامل پوشيدني اختصاصي خود و نه سيستم‌عامل گوگل استفاده مي‌كنند. كمپاني فاسيل گروپ كه براي بسياري از برند‌هاي مطرح مد نظير ديزل، امپريو آرماني، كيت اسپيد، مايكل كورس، ميسفيت و اسكيگن ساعت هوشمند مي‌سازد، سال گذشته با فروش ۱.۸ ميليون دستگاه، رتبه‌ي اول پرفروش‌ترين سازنده‌ي ساعت‌هاي هوشمند اندرويد را در اختيار داشت.

ناكامي Android Wear يا به عبارت بهتر Wear OS به‌سادگي نتيجه‌ي عدم تمايل گوگل در توسعه‌، حفظ و ارتقاء يك پلتفرم پوشيدني قابل دوام است. اين تغيير نام جديد كه بيشتر به يك تقليد از الگوي نام‌گذاري اپل شباهت دارد، تنها مي‌تواند به‌عنوان يك مانور تبليغاتي براي جلب توجه ديده شود. در صورتي كه گوگل واقعا درصدد آن است تا روحي تازه در كالبد نيمه‌جان پلتفرم پوشيدني‌ خود بدمد، بايد امسال يك به‌روزرساني بزرگ براي ور اواس و يك سخت‌افزار مرجع و به‌روزشده عرضه كند؛ علاوه بر اين، به‌منظور بهبود مداوم اين سيستم‌عامل بايد دست‌ كم تا چند سال آينده به‌صورت منظم و پيوسته به‌روزرساني‌هاي جديد را در اختيار كاربران قرار دهد.

برچسب ها GOOGLE، SMART WATCH، ANDROID WEAR، WEARABLES،
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
صفحه اصلی
تبلیغات
درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
پسورد :
پیوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
آمار سایت
  • امروز : 154
  • دیروز : 94
  • افراد آنلاین : 1
  • همه : 21637