اهالي كوپرتينو طي يك برنامه‌ريزي جديد تصميم گرفته‌اند از سيليكون‌ ولي فراتر بروند و وارد صنعت سرگرمي و فيلم‌‌سازي هاليوود شوند.

اپل اين بار به سراغ هاليوود مي‌رود

اپل كه به دليل طراحي‌هاي جسورانه و كمپين‌هاي مطرح بازاريابي معروف است، اين بار مي‌خواهد لذت طعم قدرت خود را در دنياي هاليوود تجربه كند. ادي كيو، معاون ارشد اپل، در يك كنفرانس اعلام كرد:

ما هيچ چيز درباره‌ي ساختن برنامه‌ي تلويزيوني نمي‌دانيم. ممكن است بپرسيد پس اپل چطور مي‌خواهد برنامه‌ي تلويزيوني بسازد؟ پاسخ اين است كه در اين زمينه نسبتا دست خالي محسوب مي‌شود! اپل قرار است با رويكرد جديدي وارد اين فضا شود. ما مي‌دانيم چطور بايد اپليكيشن ساخت. با نحوه‌ي توزيع آشنايي داريم. راه و رسم بازاريابي را مي‌دانيم. اما واقعا نمي‌دانيم كه چطور مي‌توانيم برنامه‌ي تلويزيوني بسازيم.

بنا به گفته‌ي كيو، اپل قصد دارد در سرمايه‌گذاري جديدش از منطقه‌ي امن خود، سيليكون‌ ولي فاصله بگيرد و پا به قلمروي بيگانه‌تري يعني هاليوود بگذارد؛ از اين‌رو مي‌خواهد در صنعت سرگرمي به يك بازيكن بزرگ و مطرح تبديل شود. در ماه‌هاي اخير، اپل توانست دو شركت مطرح فيسبوك و يوتيوب را در اين زمينه پشت سر بگذارد و در مواردي موفق به مغلوب كردن حريف قدرتمند ديگر يعني نت‌فليكس شد.

از ماه اكتبر، اپل ۱۲ پروژه را به اين منظور اختصاص داد. اين شركت در سال گذشته نشست‌هايي با تهيه‌كنندگان برگذار كرد و بودجه‌اي معادل يك ميليارد دلار در اين خصوص در نظر گرفت. از آنجا كه نام برند قوي اپل در پشت اين پروژه قرار دارد، پيش‌بيني مي‌شود كه ستارگان و فيلم‌سازان زيادي به شوق دريافت چك‌هاي هنگفت به سمت آن سرازير شوند.

ستارگان هاليوود و اپل

چشم‌انداز هاليوودي اپل با ساخت اولين سري سياره‌ي اپليكيشن‌ها (Planet of the Apps) كليد خورد. در اين برنامه نام‌هاي مطرحي چون گوئينت پالترو، جسيكا آلبا و بن سيلورمن هم به چشم مي‌خورد. يك هفته پس از ساخت اين سريال، اپل با زك ون آمبرگ و جيمي ارليكت كه دو مدير تلويزيوني مطرح سوني پيكچرز هستند، وارد همكاري شد.

اين دو مدير به‌سرعت اقدام به راه‌اندازي Apple Worldwide Video كردند؛ به‌طوري كه تعداد كاركنان اين بخش تقريبا به ۴۰ نفر رسيده و بخش‌هاي مختلفي براي ساخت برنامه‌هاي مربوط به بزرگسالان، كودكان، آمريكاي لاتين و اروپا هم در نظر گرفته شده است. ون آمبرگ و ارليكت تاكنون قراردادهايي با چهره‌هاي برجسته‌ي هاليوود مانند استيون اسپيلبرگ، دامين شزل، جنيفر انيستون و ديگر ستارگان بسته‌اند.

با اين حال بايد منتظر ماند و ديد آيا تلاش‌ اين غول فناوري مي‌تواند در صنعت فيلم‌سازي به نتيجه‌ي موفقيت‌آميز برسد. اپل برندي است كه در نتيجه‌ي كار دقيق مهندسان خود ساخته شده و سيستم‌ عامل‌ها و محصولاتش توانسته‌اند به پيشرفت فناوري كمك‌هاي قابل توجهي كنند. هر چند ساخت محصولات موفق لزوما به معناي فيلم‌سازي موفق نخواهد بود؛ اين همان درسي است كه مايكروسافت و ياهو مدت‌ها پيش به آن رسيدند!

با فراگير شدن فناوري استريم، سيستم قديمي هاليوود در حال پوسيدن است. در اين ميان، نت‌فليكس در سال ۲۰۱۸ مبلغي معادل ۸ ميليارد دلار صرف سرمايه‌گذاري در ايجاد محتوا كرده است. شركت‌هاي ديگر هم تلاش مي‌كنند شانس خود را در عرصه‌هاي روبه‌رشدتري امتحان كنند. با اين حال اپل نسبت به رقباي خود داراي دو مزيت است؛ نخست آنكه اين شركت بيش از ۲۸۵ ميليارد دلار سرمايه در دست دارد و دوم اينكه با يكي از موفق‌ترين شركت‌هاي جهان وارد همكاري شده است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.