بلومبرگ در گزارشي اعلام كرد كه اپل در نظر دارد از سال ۲۰۲۰، تراشه‌هاي اختصاصي خود را در رايانه‌هاي مك جايگزين پردازنده‌هاي اينتل كند.

اپل از سال ۲۰۲۰ تراشه اختصاصي‌اش را در رايانه‌هاي مك جايگزين پردازنده اينتل مي‌كند

اپل در نظر دارد از سال ۲۰۲۰ استفاده از تراشه‌هاي اختصاصي خود را در رايانه‌هاي مك در دستور كار قرار دهد و به اين ترتيب ديگر از پردازنده‌هاي اينتل استفاده نكند. بلومبرگ با انتشار گزارشي برگرفته از اطلاعات منابع نزديك، اين موضوع را مطرح كرده است.

پردازنده‌ي جديد اپل با كد نام Kalamata شناخته مي‌شود و هنوز در مراحل اوليه‌ي طراحي قرار دارد. اين پروژه بخشي از استراتژي يكپارچه و بزرگ اپل براي استفاده از تراشه‌هاي اختصاصي در تمام محصولات خود شامل مك‌، آيپد‌ و آيفون‌ محسوب مي‌شود تا عملكرد پيوسته و رواني در كنار يكديگر داشته باشند. منابع نزديك كه نام آن‌ها فاش نشده است، اعلام كرده‌‌اند كه استفاده از تراشه‌هاي اختصاصي يك انتقال چندمرحله‌اي است كه در اپل به اجرا گذاشته خواهد شد.

مك بوك پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

استفاده از تراشه‌هاي اختصاصي در مك‌ اپل مي‌تواند ضربه‌ي بزرگي براي اينتل باشد. تحليل‌گران بلومبرگ پيش‌بيني كرده‌اند كه توليد تراشه‌هاي مورد نياز اپل توسط اينتل نزديك به ۵ درصد از درآمد اين كمپاني توليد‌كننده‌ي پردازنده‌ را تشكيل مي‌دهد. در ساعات گذشته و پس از انتشار اين خبر توسط بلومبرگ، ارزش سهام اينتل بيش از ۹ درصد كاهش پيدا كرد، حال آنكه پس از بازيابي در ساعات اخير، هنوز ارزش سهام اين كمپاني به ميزان پيش از انتشار خبر نرسيده است.

البته هنوز نمي‌توان به‌قطع در اين خصوص اظهار نظر كرد. كوپرتينونشين‌ها در اين خصوص اظهار نظر روشني نكرده‌اند. تغيير در پردازنده‌هاي مورد استفاده براي مك‌ اپل را مي‌توان آزادي بيشتر براي اين كمپاني خواند. در حال حاضر تراشه‌هاي مورد استفاده در آيفون‌، آيپد، اپل تي‌وي و اپل واچ‌ مبتني بر معماري ARM هستند. استفاده از تراشه‌ي اختصاصي در رايانه‌هاي مك اين امكان را در اختيار اپل قرار مي‌دهد تا مستقل از زمان به‌روزرساني تراشه‌هاي اينتل، اقدام به توليد محصول كند و بازه‌هاي زماني خود را براي عرضه‌ي مك‌هايش آزادانه انتخاب كند.

اپل در تلاش است تا هماهنگي بيشتري بين سخت‌افزار و نرم‌افزار خود ايجاد كند و يقينا استفاده از تراشه‌هاي اختصاصي مي‌تواند اين موضوع را تسريع كند. استفاده از تراشه‌ي اختصاصي همچنين مي‌تواند فرايند تركيب كردن قابليت‌ها و يكپارچه شدن iOS‌ و maغير مجاز مي باشد‌ را سرعت ببخشد. استفاده از تراشه‌ي اختصاصي همچنين مي‌تواند به اپل كمك كند تا قابليت‌هاي اختصاصي را سريع‌تر از پيش در محصولات و مخصوصا رايانه‌هاي مك ارائه كند.

مك بوك پرو 13 2017 اپل / macbook pro 13 2017 apple

هرچند به نظر مي‌رسد مهاجرت به رايانه‌هاي مبتني بر تراشه‌ي اختصاصي اپل از سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد؛ اما بايد در نظر داشت كه تغييرات در نرم‌افزار و پلتفرم مورد استفاده بسيار پيش‌تر آغاز شده و اپل از چند سال پيش تركيب ويژگي‌هاي مختلف سيستم‌عامل iOS و maغير مجاز مي باشد را آغاز كرده است.

اپل پلتفرم نرم‌افزاري يكپارچه‌اي با نام Marzipan‌ توسعه مي‌دهد

به‌عنوان بخشي از سياست بزرگ اپل براي يكپارچه كردن پلتفرم خود، اپل در حال كار روي پلتفرم نرم‌افزاري جديدي است كه با نام Marzipan شناخته مي‌شود. انتظار مي‌رود اين پلتفرم جديد نرم‌افزاري اوايل سال جاري ميلادي در اختيار كاربران قرار گيرد. با استفاده از اين پلتفرم، كاربران مك‌ها قادر خواهند بود اپليكيشن‌هاي توسعه‌يافته براي آيپد و آيفون را روي مك‌هاي خود اجرا كنند.

توليد تراشه براي اپل بخش كوچكي از درآمد اينتل را به خود اختصاص مي‌دهد؛ اما نگراني بزرگ اينتل را بايد در پيروي ساير توليدكنندگان از چنين روشي عنوان كرد. براي مثال مي‌توان به تلاش‌هاي اخير كوالكام و مايكروسافت اشاره كرد كه سعي دارد با مشاركت ساير توليدكنندگان، رايانه‌هاي مبتني بر پردازنده‌هاي ARM را راهي بازار كنند كه از سيستم‌عامل ويندوز بهره مي‌برند. مايكروسافت نيز با پشتيباني اين سياست، نسخه‌اي از ويندوز ۱۰ را توسعه داده است كه مي‌توان در رايانه‌هاي مبتني بر پردازنده‌ي ARM‌ مورد استفاده قرار داد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.