بر اساس گزارش دبير شوراي عالي فضاي مجازي، رئيس جمهور دستور داده است از انحصار پيام‌رسان‌هاي خارجي و به‌ويژه تلگرام جلوگيري شود.

فيروزآبادي: بنا به دستور رئيس جمهور بايد از انحصار پيام‌رسان‌هاي خارجي به ويژه تلگرام خارج شويم - به‌روزرساني: واكنش رئيس جمهور

به گفته‌ي ابوالحسن فيروز آبادي، تمركز دولت در سال ۹۷ بر ساماندهي فضاي مجازي طبق سند الزامات شبكه ملي اطلاعات است و بر اساس اين سند، مديريت، امنيت، اقتصاد فضاي مجازي را بايد ملي كرد.

فيروزآبادي در شبكه‌ي خبر گفت:

اينكه تلگرام يك شركت است يا خير، هنوز مشخص نيست؛ چرا كه فاقد آدرس و سهامدار است. تلگرام يك پيام‌رسان است كه در دنيا شكل گرفته و در هيچ كشوري پيام‌رسان غالب به شمار نمي‌رود. اين در حالي است كه تلگرام تنها در كشور ما يك پيام‌رسان غالب است؛ اما در ديگر كشورها در رده هاي ۵-۶ يا ۷ قرار دارد. با اين حال ما بسياري از دارايي‌هاي خود را در اين فضا روي سكو قرار داديم.

بر اساس گزارش وي، اين سكو تا امروز سكوي پيام‌رساني بود كه يك بخش آن به ارتباطات و بخش ديگر به رسانه مربوط مي‌شد. از چند ماه پيش، تلگرام در سايت خود به‌صورت رسمي  يك سند ۳۲ صفحه‌اي منتشر و اعلام كرد به روش عرضه‌ي اولين توكن يا پول رمزنگاري شده تلگرام (ICO) كه يك راه جمع‌‎آوري منابع مالي براي توسعه پروژه‌هاي رمزارز است، فعاليت مي‌كند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي افزود:

شبكه تلگرام كه تاكنون يك سكوي پيام‌رساني بود تبديل به يك سكوي اقتصادي خواهد شد كه اين امر براي ما يك علامت سؤال بزرگ ايجاد كرد كه هدف آن‌ها از ايجاد اين سكوي اقتصادي چيست؟

به گفته‌ي وي، در بررسي‌ها مشخص شد كه اين سكو ملاحظات خاصي دارد و قرار است در آن از تكنولوژي‌هايي استفاده شود كه تاكنون در دنيا به كار نرفته است. در تلگرام قرار است مكانيزم‌هاي شبكه باز راه‌اندازي شود و به دنبال آن نيز قرار است پولي به عنوان «گرم» ايجاد شود. بر اين اساس، تلگرام قصد دارد كميسيون تمام معاملاتي را كه در اين فضا انجام مي‌شود، دريافت كند.

دستور رئيس جمهور

دبير شوراي عالي فضاي مجازي تأكيد كرد:

رئيس جمهور دستور داده تا از انحصار پيام‌رسان‌هاي خارجي به ويژه تلگرام خارج شويم. در كشور ما پيام‌رسان‌هاي زيادي مانند واتساپ، لاين و ايمو وجود دارد اما با اين حال كمتر دچار چالش هستيم؛ زيرا اين پيام‌رسان‌ها، تنها پيام‌رسان هستند و قرار نيست وارد سكوي اقتصادي شوند.

وي افزود:

در كشور ما هرچيزي مي‌خواهد وارد شود، گمرك بايد بر اساس قوانين كشور عمل كند تا لطمه‌اي به بازار وارد نشود. طبيعي است كه بايد درباره هر پيام‌رساني كه بخواهد پول را شيوع دهد و سرعت جابجايي آن را بالا ببرد و ساختار روابط خريدار و فروشنده را تغيير دهد، تصميم‌گيري كرد.

به گفته‌ي فيروزآبادي، ميزان تبليغات هدفمند در كشور حدود ۶ تا ۷ هزار مليارد تومان است كه تلگرام مي‌خواهد در اين حوزه بازار ايران را به دست گيرد؛ بدون آنكه هيچ يك از بخش خصوصي را مشاركت دهد.

دبيرشوراي عالي فضاي مجازي اعلام كرد:

اين روند مشابه فعاليت گوگل در ايران است كه بدون داشتن دفتر، روزي يك ميليارد تومان از بازار تبليغات كشور را در اختيار دارد. برآورد ما اين است كه شركت‌هاي ايراني ۴۰۰ ميليارد تومان در سال براي تبليغات به گوگل مي‌دهند.

دبير شوراي عالي فضاي مجازي خاطرنشان كرد:

باتوجه به ضريب نفوذ تلگرام و ميزان استفاده مردم، اين نكات باعث شده تلگرام به‌عنوان بحث اصلي مورد توجه شوراي عالي فضاي مجازي و مركز ملي فضاي مجازي باشد؛ بنابراين بحث و بررسي زيادي در خصوص تلگرام انجام شد. ما به دقت رصد مي‌كنيم كه تحولات به چه صورتي اتفاق مي‌افتد و چه اقداماتي براي مهار آن بايد انجام داد.

به‌روزرساني

حسن روحاني در خصوص مطرح شدن بحث فيلترينگ تلگرام اعلام كرد كه بناي نظام بر رفع انحصار از فضاي پيام‌رسان‎ها بوده است نه فيلتر و بستن فضاي مجازي.

 انتشار اخبار مربوط به احتمال فيلتر شدن تلگرام از سوي رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي، واكنش‌‌هاي مقامات و چهره‌هاي مختلف سياسي را به همراه دارد.

بر اساس گزارش سايت جماران، حسن روحاني در ديدار با جمعي از مديران ارشد كشوري، در واكنش به خبرهاي مطرح‌شده در خصوص احتمال فيلتر تلگرام گفته است: «بناي نظام بر رفع انحصار از فضاي پيام‌‎رسان‎ها بوده است نه فيلتر و بستن فضاي مجازي.»

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.