مروري بر پنج سال اخير صنعت عكاسي نشان مي‌دهد شركت‌هاي موبايل سير پيشرفت سريع‌تري نسبت به دوربين‌هاي ديجيتال داشته‌اند.

گزارش DxOMark از روند پيشرفت عكاسي موبايل در پنج سال اخير

توليدكنندگان گوشي‌ هوشمند موفق شده‌اند بيشترين پيشرفت‌ها را در زمينه‌ي عكاسي به نام خود ثبت كنند. اين نكته‌اي است كه DxOMArk به‌عنوان شركتي كه به مدت پنج سال دوربين‌هاي موبايل را مورد ارزيابي قرار مي‌دهد به آن پرداخته است. اين شركت در مقاله‌اي تحت عنوان «فناوري‌هاي مبتكرانه‌ي عكاسي موبايل» به پيشرفت‌هاي پنج سال اخير عكاسي موبايل پرداخته است.

البته اين بدان معنا نيست كه مثلا سوني، نيكون و كانن هيچ پيشرفتي نكرده‌اند؛ اما محدوديت فضا در گوشي‌هاي هوشمند باعث مي‌شود هر چه گوشي‌ها باريك‌تر و سبك‌تر مي‌شوند، توليدكنندگان براي بالا بردن كيفيت عكس موبايل ناگزير از ابتكار و خلاقيت باشند.

به‌طور خلاصه، DxOMark در مروري بر اتفاقات دنياي عكاسي موبايل، نگاه نزديكي به روند پيشرفت شركت‌ها در حذف نويز بدون كاهش جزئيات تصوير داشته است. همچنين بهبود نوردهي، فوكس خودكار، لرزش‌گير تصوير، زوم و پيشرفت‌هاي اخير در ثبت تصاوير با حالت بوكه از ديگر موضوعاتي هستند كه در اين مقاله به آن‌ها پرداخته شده است.

پيشرفت عكاسي موبايل

حوزه‌اي كه دوربين گوشي‌هاي هوشمند خيلي در آن موفق عمل كرده است و پيشرفت‌هاي زيادي به خود ديده است، توانايي كاهش نويز ضمن حفظ بافت تصوير است. اين عمل بدون افزايش اندازه‌ي سنسور و تنها به كمك پردازش تصوير صورت مي‌گيرد. گوشي‌هاي جديد براي رسيدن به اين مهم از سه روش استفاده مي‌كنند:

۱. لرزشگير اپتيكال جهت نوردهي به مدت طولاني‌تر

۲. كاهش نويز موقت (TNR) كه از طريق تركيب داده‌هاي چند فريم با هم صورت مي‌پذيرد.

۳. استفاده از چند ماژول دوربين كه در حال حاضر دوربين دوگانه مورد استفاده مي‌گيرد؛ ولي ممكن است در آينده شاهد دوربين سه‌گانه نيز باشيم.

اين روش‌ها به سازندگان گوشي‌ هوشمند كمك كرده است كه در پنج سال اخير گام‌هاي رو به جلوي بلندي بردارند.

نوردهي

جمع‌بندي DxOMark در پايان اين آمار چندان تعجب‌برانگيز نيست. به گفته‌ي اين شركت، كيفيت عكس ثبت‌شده با موبايل هنوز به اندازه‌ي دوربين‌ ديجيتال نيست، اما سرعت پيشرفت در اين بخش از دنياي عكاسي بالاتر است.

عكاسي موبايل

مي‌توان به وضوح ديد كه سخت‌افزار دوربين و پردازش تصوير در پنج سال اخير در كنار يكديگر رشد كرده‌اند و اين رشد به‌مراتب سريع‌تر از رشدي است كه در بخش دوربين‌هاي سنتي شاهد هستيم.
دوربين‌هاي DSLR و بدون آينه مشخصا در قسمت‌هايي هنوز برتري دارند؛ اما در بخش پردازش تصوير، كانن، نيكون، پنتاكس و سايرين هنوز از اپل، سامسونگ، گوگل و هواوي عقب‌تر هستند. دوربين‌هاي ديجيتال به لطف داشتن سخت‌افزار بزرگ، اساسا نياز چنداني به پردازش پيكسل‌ها براي ارائه‌ي تصوير باكيفيت ندارند. به هرحال نمي‌توان منكر شد كه فاصله‌ي عملكرد بين دوربين‌هاي ديجيتال و دوربين‌هاي موبايل رفته‌رفته در حال كاهش است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.