اگر سالمند هستيد يا به‌دنبال خريد خودروي مناسب جهت استفاده‌ي والدين سالمند خود هستيد، فارغ از مدل خودرو، بودجه و علاقه‌ي شخصي، توصيه مي‌شود به فهرست سيستم‌هاي كمكي و ايمني هر خودرو نگاه ويژه‌اي داشته باشيد. در ادامه ۱۴ مورد از بهترين سيستم‌هاي كمكي و ايمني در خودروهاي مدرن كه رانندگي براي سالمندان را راحت‌تر مي‌كنند، معرفي مي‌كنيم.

ترمز اضطراري خودكار

ترمز اضطراري خودكار

رانندگاني كه با مشكلات بينايي يا سرعت پايين عكس‌العمل مواجه هستند، بيشترين استفاده را از اين سيستم خواهند برد. بدون شك ترمز اضطراري خودكار، به دليل كاربرد بالاي آن براي تمام رانندگان، مهم‌ترين سيستم موجود در اين فهرست است. اين سيستم در برخي از خودروها فقط با هشدار دادن وجود خودرو يا مانع در جلو، ترمزگيري را به راننده يادآوري مي‌كند؛ توصيه مي‌شود مدل‌هايي كه به‌طور خودكار عمل ترمزگيري را انجام مي‌دهند انتخاب كنيد.

البته بايد در نظر داشت كه بيشتر سيستم‌هاي ترمز اضطراري خودكار، براي توقف خودرو در سرعت‌هاي بالا طراحي شده‌اند. برخي مدل‌ها در سرعت شهري نيز عمل مي‌كنند؛ معمولاً اين خودروها به سيستم هشداردهنده‌ي ترافيك پشت خودرو و همچنين قابليت تشخيص عابرپياده و دوچرخه سوار هم مجهز هستند.

سيستم هشدار دهنده‌ي انحراف از مسير و نقطه‌ي كور

سيستم هشدار دهنده‌ي انحراف از مسير و نقطه‌ي كور

در سيستم هشداره دهنده‌ي نقطه‌ي كور، سنسورها و دوربين‌هاي كار گذاشته در بدنه با بررسي اطراف خودرو، وجود خودروهاي ديگر در نقاط كور راننده را اعلام مي‌كنند؛ چشم الكترونيكي موجود در سيستم هشدار دهنده‌ي انحراف از مسير، با تشخيص خطوط جاده در هنگام انحراف و قطع خطوط، به راننده هشدار مي‌دهد.

سيستم‌هاي موجود در برخي خودروها قابليت تشخيص انحراف را در كنار تنظيم خودكار ترمز و فرمان در اختيار دارند. در صورت تغيير مسير خطرناك فرمان و ترمز به‌طور خودكار خودرو را به مسير اصلي بازمي‌گردانند.

كروز كنترل هوشمند (انطباقي)

سيستم هشدار دهنده‌ي انحراف از مسير و نقطه‌ي كور

كروز كنترل هوشمند با بررسي سرعت و فاصله‌ي خودروي جلو، در صورت نياز سرعت را به‌طور خودكار كم يا زياد مي‌كند. معمولاً برخي خودروها در قالب آپشن به كروز كنترل هوشمند با قابليت توقف و حركت كامل در ترافيك مجهز هستند.

چراغ‌هاي جلوي هوشمند

چراغ‌هاي جلوي هوشمند

سيستم چراغ‌هاي هوشمند با پيچيدن فرمان و تغيير مسير خودرو به‌طور خودكار در تابش نور تغيير زاويه ايجاد مي‌كند تا مسير روبرو و پيچيدن در شب راحت‌تر باشد. اين سيستم در برخي خودروها قابليت تغيير خودكار بين نور پايين و نور بالا را هم دارد.

آينه‌هاي هوشمند

آينه‌هاي هوشمند

نور چراغ خودروها در شب براي برخي رانندگان بسيار آزاردهنده است. آينه‌هاي هوشمند با قابليت ضعيف كردن انعكاس نور، اين مشكل رانندگان را برطرف كرده‌اند.

آفتاب‌گير

آفتاب‌گير

آفتاب‌گير جلو يكي از ساده‌ترين ابزارهايي است كه با جلوگيري از تابش مستقيم نور آفتاب، رانندگي را ساده‌تر و راحت‌تر مي‌كند.

رهياب ماهواره‌اي

رهياب ماهواره‌اي

اين سيستم براي رانندگي در مكان‌هاي ناآشنا يا براي افرادي كه در خواندن تابلوهاي مسيرهاي خياباني مشكل دارند، بسيار سودمند است. خودروهايي كه با نمايشگر بزرگ‌تر و نحوه‌ي ورود آدرس راحت‌تر همراه هستند، گزينه‌ي مناسب‌تري خواهند بود. بيشتر خودروها قابليت فرامين صوتي به انگليسي يا ديگر زبان‌هاي رايج دنيا را دارند كه البته بدون مشكل هم نيستند.

پارك خودكار

پارك خودكار

رانندگاني كه بالاتنه‌ي كوتاه دارند يا قادر به چرخاندن اين قسمت از بدن نيستند، مي‌توانند از سيستم پارك خودكار استفاده كنند. چندين شركت مختلف سيستم پارك خودكار با قابليت فرمان‌دهي ارائه مي‌دهند كه در پارك‌ كردن دوبل تاحدودي مفيد است. راننده در اين سيستم فقط با كنترل پدال ترمز و جعبه‌دنده سروكار دارد.

دوربين‌ها و سنسورهاي پارك

دوربين‌ها و سنسورهاي پارك

دوربين ديد به عقب در بيشتر خودروهاي مدرن به‌صورت استاندارد ارائه مي‌شود. به دليل اهميت بالاي اين سيستم در پارك كردن براي تمام رانندگان، نصب نوع افترماركت آن هم توصيه مي‌شود. حتماً از بزرگ بودن نمايشگر خودرو و عملكرد دوربين در هنگام تابش مستقيم نور آفتاب مطمئن شويد.

علاوه بر دوربين، برخي خودروها به سنسورهاي هشدار دهنده‌ي فاصله خودرو تا موانع نيز مجهز هستند. خودروهاي گران‌قيمت‌تر سيستم دوربين ۳۶۰ درجه در اختيار دارند كه شايد كار كردن با آن براي سالمندان گيج‌كننده باشد.

قابليت تنظيم فرمان

قابليت تنظيم فرمان

تنظيم فرمان و قرار دادن آن در وضعيت مناسب، براي تمام رانندگان مهم است. يكي از ابتدايي‌ترين موارد در رانندگي، وضعيت نشستن و به‌دست گرفتن مناسب فرمان است.

پنل فرمان ديجيتال

پنل فرمان ديجيتال

رانندگاني كه با مشكلات بينايي مواجه هستند، معمولاً در مقايسه با سرعت‌سنج‌هاي آنالوگ و انواع عقربه، با پنل ديجيتال راحت‌تر رانندگي مي‌كنند. برخي خودروهاي مدرن به ويژگي HUD مجهز هستند كه سرعت خودرو و برخي مشخصات فني ديگر روي شيشه و جلوي ديد راننده منعكس مي‌شود.

گرمكن فرمان

گرمكن فرمان

رانندگاني كه از دردهاي آرتروز و سفتي در دست و انگشتان رنج مي‌برند، از گرمكن فرمان استقبال مي‌كنند. با اين وجود اين سيستم براي رانندگي در زمستان هم عامل مهمي محسوب مي‌شود.

گرمكن صندلي

گرمكن صندلي

افرادي كه در مناطق با آب‌و‌هواي سرد و كوهستاني زندگي مي‌كنند يا افرادي كه با مشكلات مفصلي و كمر درد روبرو هستند، وجود صندلي‌هاي گرم‌شونده را در نظر داشته باشند. برخي خودروهاي گران‌قيمت به سيستم ماساژ صندلي هم مجهز هستند.

سيستم ورود و استارت بدون كليد

سيستم ورود و استارت بدون كليد

ورود و استارت بدون كليد براي رانندگاني كه با مشكلات حركتي يا آرتروز دست و انگشتان مواجه هستند، عامل مهمي محسوب مي‌شود. در اين سيستم با قرار دادن سوئيچ در جايگاه خاص و فشردن كليد استارت/استاپ خودرو روشن مي‌شود. علاوه بر اين برخي خودرو‌ها به سيستم درب صندوق عقب برقي بدون كليد هم همراه هستند. در اين سيستم‌ها با قرار دادن پا در قسمت مشخصي از زير سپر عقب يا صرفاً  با داشتن كليد و قرار گرفتن در فاصله‌ي مشخص، در صندوق عقب باز و بسته مي‌شود.