خودروهاي هيبريدي به يكي از گزينههاي جذاب براي افراد دوستدار محيط زيست و پيشرانههاي برقي تبديل شدهاند. در اين مطلب به بررسي بيامو 530e هيبريدي ميپردازيم.
افرادي كه روزانه مسافتهاي كمي در شهر طي ميكنند، ميتوانند از رانندگي با خودروهاي برقي لذت ببرند. بيامو 530e هيبريدي با موتور بنزيني دو ليتري چهار سيلندر با توان ۱۸۴ اسب بخار (البته همانطور كه ميدانيد عدد ۳۰ نشاندهنده شش يا هشت سيلندر بودن خودرو است) به همراه بسته باتري ۹.۲ كيلووات ساعت و يك موتور الكتريكي ۹۵ اسب بخاري عرضه شده است. اين خودروي هيبريدي در صورت خالي بودن باك بنزين، با استفاده از انرژي الكتريكي ذخيرهشده در باتريها ميتواند ۴۶ كيلومتر را طي كند و حداكثر سرعت ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت داشته باشد.
مجموع قدرت دو پيشرانهي اين خودرو ۲۵۲ اسب بخار و گشتاور آن ۴۲۰ نيوتنمتر است. شارژ كامل آن چهار ساعت و نيم طول ميكشد. درصورتيكه از سيستم شارژ ويژه القايي بيامو (i wallbox) استفاده كنيد، اين زمان به كمتر از ۳ ساعت تبديل خواهد شد. سرعتگيري صفر تا ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت اين خودرو ۶.۲ ثانيه طول ميكشد. حداكثر سرعت بيامو 530e، حدود ۲۳۴ كيلومتر بر ساعت و ميزان انتشار دياكسيد كربن آن ۴۶ گرم در هر كيلومتر است.
خريدن خودروهاي هيبريدي نياز به حساسيت بيشتري نسبت به خودروهاي عادي دارد؛ زيرا اگر از زمان لازم براي شارژ خودرو را در اختيار نداريد يا مسافت روزانه كه طي ميكنيد بيشتر از ۵۰ كيلومتر است، استفاده از مدلهاي هيبريدي در مقايسه با خودروهاي بنزيني و ديزلي صرفه اقتصادي كمتري دارد؛ و شما بايد زمان بسيار بيشتري در ايستگاه شارژ صرف كنيد.
بيامو 530e هيبريدي بدون شارژ كامل باتريها تقريباً ۳۰ كيلومتر و با باتريهاي كامل ۵۰ كيلومتر را طي ميكند.يكي از نكات واقعاً جالب توجه و ستودني در مورد 530e، اين است كه شمارا با اطلاعات غير ضروري بمباران نميكند يا حالتهاي رانندگي زيادي ارائه نميكند تا راننده در انتخاب بهترين حالت ممكن گيج نشود. چند حالت رانندگي وجود دارد كه مطمئن و دقيق هستند و با استفاده از آنها احساس پيچيدگي نخواهيد كرد. تنها هدف اين خودرو راحتي و آسايش شما در هنگام رانندگي است؛ درست مانند مدل پايه سري ۵ كه كيفيت رانندگي و هندلينگ عالي براي خريداران خود به ارمغان ميآورد.
البته اين راحتي در همه خودروهاي هيبريدي وجود ندارد. بهعنوان مثال وقتي پشت فرمان پورشه پانامرا هيبريدي قرار بگيريد، اين حس در شما به وجود ميآيد كه بيشتر از رانندگي، در حال مديريت حالتهاي مختلف رانندگي هستيد كه در اين مدل تعبيه شده است.
در تمام خودروهاي بيامو سري ۵ ، سه حالت رانندگي نرمال اسپرت، كامفورت، و اكو پرو وجود دارد. در 530e هيبريدي سه حالت ديگر اضافه شده است: حالت اتوماتيك كه بهصورت پيشفرض فعال است، حالت max E drive كه ابتدا از موتور الكتريكي بهره ميبرد تا زماني كه شارژ باتريها به اتمام برسد و حالت كنترل باتري كه به شما اجازه ميدهد ميزان مشخصي از توان باتريها را ذخيره و در زمان مورد نياز استفاده كنيد. بهطور مثال اگر بيشترين مسير سفر شما در بزرگراه باشد، ميتوانيد مقداري از شارژ باتريها را ذخيره كنيد و چند كيلومتر باقيمانده در داخل شهر را با استفاده از موتور الكتريكي بپيماييد.
تغيير و انتخاب بين موتور بنزيني و الكتريكي به طرز باورنكردني آرام و بدون صدا انجام ميشود. شما صداي موتور خودرو را نخواهيد شنيد مگر آنكه به تمام ۲۵۲ اسب بخار قدرت آن نياز داشته باشيد. وظيفه انتقال قدرت در اين مدل بر عهده گيربكس ۸ سرعتِه اتوماتيك است. با اضافه شدن پيشرانه الكتريكي و باتريهاي موردنياز آن ۱۵۵ كيلوگرم به وزن خودرو اضافه ميشود كه مهندسان آلماني اين افزايش وزن را بهخوبي توزيع كرده و تعادل بينقصي در اين مدل به وجود آوردهاند.
در اين خودرو خبري از چرخهاي بزرگ و تجهيزات استاندارد سري M power نيست تا بتواند با سرعتهاي نزديك به ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت رانندگي كند. اما 530e هيبريدي ارزش خريد بالايي دارد و از خريد آن هيچگاه پشيمان نميشويد. احساس كنترل، راحتي و آسايش را در آن تجربه خواهيد كرد. طراحي داخلي آن همانند ديگر مدلهاي سري ۵ است. فقط فضاي صندوقعقب به دليل قرار گرفتن باتريها در زير آن از ۵۳۰ ليتر به ۴۱۰ ليتر كاهش پيدا كرده است.
قيمت نهايي بيامو 530e در نسخهي استاندارد، ۵۳ هزار دلار است؛ اما با آپشنهاي سري i Perfromance و سيستم دو ديفرانسيل Xdrive، با قيمتي در حدود ۵۶ هزار دلار فروخته ميشود. اگر شما قصد خريد اين خودرو را داريد، به اين نكته توجه كنيد كه در بسياري از كشورها، دولتها براي تشويق مردم به خريد خودروهاي الكتريكي و كاهش آلايندههاي زيستمحيطي معافيتهاي مالياتي يا حتي وامهايي در نظر گرفتهاند.
- سه شنبه ۲۴ بهمن ۹۶ ۱۳:۴۷
- ۱۰۸ بازديد
- ۰ نظر