بلاك‌چين با استفاده از زنجيره‌ي به هم پيوسته از اطلاعات مي‌تواند از كلاهبرداري‌هاي اينترنتي جلوگيري كند. پيش‌بيني مي‌شود طي سه سال آينده ۶۵ درصد بانك‌ها از اين تكنولوژي استفاده كنند.

چرا تبليغات ديجيتال به فناوري بلاك‌چين احتياج دارند

كلاهبرداري اينترنتي و تقلب در تبليغات ديجيتال موضوعاتي هستند كه اين روزها بيشتر از هر زماني در شبكه‌هاي اجتماعي به چشم مي‌خورند. اما واكنش مردم نسبت به اين اتفاق‌ها چيست؟ معمولا مقالاتي در رابطه با اين موضوع مي‌نويسند و اطلاعاتي را در اين زمينه در وبلاگ يا وب‌سايت خود منتشر مي‌كنند. اما راه حل واقعي چيست و چگونه مي‌توان از اين حوادث مخرب جلوگيري كرد؟

بلاك‌چين، پايگاه داده‌ي توزيع شده يا همان تكنولوژي مورد استفاده در ارزهاي ديجيتال مانند بيت‌كوين، از اولين روز پيدايش مورد استقبال قرار گرفت. اين تكنولوژي در صنايع زيادي وارد شده و باعث افزايش امنيت، شفافيت و كارآمدي فرآيندها شده است. به‌عنوان مثال بازارهاي مالي يا تبليغات ديجيتال، صنايع بزرگ و ۲۲۳ ميليارد دلاري هستند كه از تكنولوژي بلاك‌چين استفاده مي‌كنند. نتيجه‌ي تحقيقات نشان داده است ۱۵ درصد بانك‌ها و ۱۴ درصد موسسات بازار مالي قصد دارند از تكنولوژي مبتني بر بلاك‌چين در خدمات خود استفاده كنند و پيش‌بيني مي‌شود اين عدد در عرض سه سال آينده به ۶۵ درصد افزايش پيدا كند. سوالي كه پيش مي‌آيد اين است كه بلاك‌چين چگونه اين كار را انجام مي‌دهد؟

بلاك‌چين يك فهرست غيرمتمركز است كه ليستي از تمام تراكنش‌هاي نقطه به نقطه را نگهداري مي‌كند. كامپيوترهاي ماينر اين اطلاعات را در بلاك‌ها نگهداري مي‌كنند. اين بلاك‌ها به صورت زنجيره به يكديگر متصل هستند و شبكه‌اي از اطلاعات را تشكيل مي‌دهند. وظيفه‌ي آن‌ها حفظ ايمني و حل مسائل است و بايد به طور كارآمد از اطلاعات نگهداري كنند. اين كار توسط يكسري كدهاي مشخص و با زبان‌هاي برنامه‌نويسي سطح بالا مانند solidity و فرآيندهاي رياضي انجام مي‌شود. در ادامه‌ي اين مقاله‌ي زوميت به معرفي مزاياي بلاك‌چين در تبليغات ديجيتال مي‌پردازيم.

digital advertising

۱- كلاهبرداري تبليغاتي

صنعت رسانه يكي از صنايعي است كه امروزه مورد حمله‌ي كلاهبرداري‌هاي آنلاين قرار گرفته است. به‌عنوان مثال ربات‌هايي طراحي مي‌شوند كه به جاي انسان‌ها روي تبليغات كليك مي‌كنند و درنتيجه باعث مي‌شوند كمپين‌هاي بازاريابي آمار دقيقي نداشته باشند. تبليغات آنلاين معمولا از تكنولوژي خودكار استفاده مي‌كنند و از آنجايي كه به طور دقيق مشخص نيست اين آگهي‌ها در كجا قرار داده شده‌اند بنابراين نمي‌توان نظارت دقيقي روي آن‌ها داشت و سرمايه‌ي زيادي طي كلاهبرداري‌ها هدر خواهد رفت. برندهايي كه به دنبال منع كردن سيستم‌هاي خودكار مانند ربات‌ها هستند مي‌توانند از خدمات شركت‌هايي مانند Ternio براي شناسايي و محدود كردن ربات‌ها استفاده كنند و تبليغات خود را تنها به كاربران از پيش تعيين شده نشان دهند.

تكنولوژي بلاك‌چين داراي زنجيره‌اي شفاف و رمزگذاري شده است كه مي‌تواند مشكلات كلاهبرداري تبليغات آنلاين را حل كرده و سالانه از هدر رفتن ميليون‌ها دلار در كلاهبرداري‌هاي آنلاين جلوگيري كند. شركت‌ها همچنين مي‌توانند به راحتي تشخيص دهند آيا افرادي كه از تبليغات بازديد كرده‌اند جزء مخاطبان هدف بوده‌اند يا خير.

۲- اعتماد

يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي انسان از همان ابتداي آفرينش اين بوده است كه بايد براي حفظ بقا و انجام معاملات به يكديگر اعتماد مي‌كردند. اين چالش در دنياي امروز نيز وجود دارد. تمامي معاملات بر پايه اعتماد شكل مي‌گيرند و ايمن بودن تكنولوژي بلاك‌چين باعث مي‌شود انسان‌ها هيچ نگراني بابت اين موضوع نداشته باشند. بلاك‌چين بر اساس اعتماد كار نمي‌كند بلكه با استفاده از تكنولوژي خود از داده‌هاي مشتري محافظت مي‌كند. تمامي بلاك‌هاي زنجيره به يكديگر متصل هستند و شبكه‌ي بدون نقصي را تشكيل داده‌اند. تمامي اطلاعات از روز آغاز در اين بلاك‌ها ذخيره شده‌اند و امنيت و شفافيت استثنايي را به وجود آورده‌اند. علاوه‌براين قراردادها نيز مي‌توانند از اين تكنولوژي استفاده كنند. به‌عنوان مثال اگر اطلاعات داخل سيستم كدگذاري شده باشند نمي‌توانند بدون مجوز فروخته شوند. مشتري‌هاي نيز قادر هستند از اطلاعات خودشان حفاظت كنند و با ميل خودشان آن‌ها را در اختيار شركت‌هاي شناخته شده قرار دهند.

blockchain

۳- تجربه‌ي مشتري

بازاريابان تا پيش از پيدايش تكنولوژي بلاك‌چين، اطلاعات خود را از منابع مختلف جمع‌آوري كرده و آن‌ها را بر اساس معيارهاي مختلفي مانند جنسيت، سن و ميزان درآمد طبقه‌بندي مي‌كردند. تكنولوژي بلاك‌چين امروزه به بازاريابان اجازه مي‌دهد پروفايل كاملي از اطلاعات به اشتراك گذاشته شده توسط مشتري را در اختيار داشته باشند. مشتري‌ها تنها كساني نيستند كه براي خريد محصول يا خدمات شركتي پول پرداخت مي‌كنند، اين افراد زمان خود را براي شناسايي و سنجيدن محصولات صرف مي‌كنند تا اطلاعات ارزشمندي جمع‌آوري كنند. اطلاعاتي كه مي‌تواند به بهبود و پيشرفت هر شركتي كمك كند. بنابراين هر مدير بازاريابي بايد بتواند استفاده‌ي كارآمدي از اين اطلاعات داشته باشد. بلاك‌چين براي اين منظور هم مي‌تواند به بازاريابان كمك كند. اين تكنولوژي از تراكنش‌هاي نقطه به نقطه‌اي تشكيل شده است كه به واسطه احتياج ندارند. اين يعني برندها مي‌توانند مستقيما با مشتري در ارتباط باشند و تأثير عميق‌تري روي تجربه‌ي مشتري بگذارند.

ما در عصر ديجيتال زندگي مي‌كنيم و همه چيز با سرعت زيادي در حال پيشرفت است. از طرفي روش‌هاي كلاهبرداري و تقلب هم پيشرفت زيادي نسبت به گذشته داشته‌اند. اما تكنولوژي بلاك‌چين فرصتي را براي شكل‌گيري روابط ديجيتالي قدرتمند فراهم كرده است. روابطي كه ايمن هستند و راه حلي را براي جلوگيري از كلاهبرداري‌هاي آنلاين ارائه داده‌اند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.