در اين مقاله به بررسي سه مدل لوكس و زيبا از سه خودروساز مشهور آلماني مي‌پردازيم.سه خودرويي كه آرزوي بسياري از افراد نشستن پشت فرمان آن‌ها است.

كدام بهتر است؟ پورشه پانامرا توربو، بي‌ام‌و M6 گرن كوپه يا مرسدس AMG S63

اولين خودروي موردنظر ما پورشه پانامرا توربو است. توجه كنيد كه پورشه پانامرا يك هاچبك معمولي نيست. پانامرا يك خودرو كوپه 5 متري لوكس و جذاب است. شايد يكي از جذاب‌ترين خودروهايي كه مي‌توان ديد. اين باعث مي‌شود كه بررسي امروز ما يك تست بسيار متفاوت با استانداردهاي مرسوم بازار باشد. در اين آزمون از نسل دوم پورشه پانامرا توربو استفاده‌شده است.

اولين نسل پانامرا يك خودروي نامتناسب اما دوست‌داشتني و زيبا بود كه تبديل به بخشي از خودروهاي اسپورت كوپه و سوپر سدان شد. پورشه اشتياق فراواني براي ارائه يك سدان زيبا بر اساس اصالت كمپاني پورشه داشت. تا مشتريان با اين مدل يك پورشه واقعي را با همان كيفيت و اصالت تجربه كنند. نسل دوم پانامرا فقط يك نام مشترك با نسل اول دارد. اين خودرو داراي طراحي داخلي جديد، پيشرانه و شاسي بهبوديافته است. نسل دوم پانامرا اين احساس و اصالت را بيشتر نشان مي‌دهد. پانامرا طراحي خاصي دارد حتي ازنظر برخي از كارشناسان خوش‌چهره ناست و در حقيقت يك 911 جذاب در لباس يك سدان چهاردر است.

پورشه ۹۱۱

اين اولين خودروي لوكس به معناي واقعي از شركت پورشه است.

اگرچه طراحي خارجي آن نسبت به نسل قبل تفاوت بسيار زيادي نشان نمي‌دهد ولي با ورود به كابين خودرو متوجه پيشرفت قابل‌ملاحظه آن خواهيد شد. به‌طور ويژه كنسول مركزي آن كه در نسل قبل با دكمه‌هاي فراوان هر راننده‌اي را در نگاه اول گيج و مبهوت مي‌كرد در اين مدل از نو طراحي‌شده و دكمه‌هاي كنترلي آن بسيار كاهش‌يافته و به‌جاي آن از يك نمايشگر بزرگ اچ‌دي استفاده‌شده است.

porsche cabin

porsche cabin

از مشخصات پورشه پانامرا توربو جديد مي‌توان به موتور 4 ليتري هشت سيلندر با توان 542 اسب بخار كه انتقال قدرت آن توسط يك گيربكس 8 سرعته اتوماتيك با كلاچ دوگانه به هر چهارچرخ است، اشاره كرد.همچنين از ديگر امكانات آن يك خودروي پنج‌در با چهار صندلي كه صندلي‌هاي عقب به‌وسيله يك كنسول مياني از يكديگر جداشده‌اند و اين صندلي‌ها بسيار راحت بوده و استفاده از آن در مسيرهاي طولاني خسته‌كننده نيست. صندلي‌هايي پانامرا بسيار به صندلي‌هاي ورزشي شبيه است كه به‌راحتي بدن فرد را در برگرفته و حمايت مي‌كنند.

porsche

امكانات رفاهي بسيار زيادي در اين خودرو وجود دارد اما بااين‌وجود وزن پانامرا 2070 كيلوگرم است كه براي كمك‌فنرهاي بادي آن رقم مناسبي به‌حساب مي‌آيد. سيستم تعليق بادي و دامپرهاي تطبيق‌پذير به‌صورت استاندارد در خودرو موجود بوده و وظيفه‌ي خود را به‌خوبي انجام مي‌دهند. قيمت اين مدل كمي بيشتر از 113 هزار يورو است.

حال اين سؤال مطرح مي‌شود كه پانامرا با چه مدل‌هايي رقابت خواهد كرد. ديدن خودروهاي كوپه لوكس پنج در در خيابان‌ها به‌ندرت اتفاق مي‌افتد. بايد مدل‌هايي انتخاب شوند كه در كلاس پورشه پانامرا باشند.

دوست داشتيم كه مرسدس AMG E63 سدان قدرتمند را در اين ليست قرار دهيم ولي بااين‌وجود دسترسي به اين مدل براي ما مهيا نشد. البته مرسدس سدان هاي لوكس ديگري هم دارد كه آماده رقابت هستند ولي برخي از آن‌ها در اين دسته قرار نمي‌گيرند.

مرسدس بنز AMG E63

به همين دليل جستجوي خود را گسترش داديم و در حقيقت خودروي انتخابي ما مرسدس AMG S63 كوپه است. البته اين مدل مرسدس در برابر پورشه پانامرا به‌صورت استاندارد 2 سرنشين كمتر دارد. مرسدس كلاس S كوپه كوچك‌تر و كوتاه‌تر از مدل سدان و پايه اين سري است. همچنين نسبت به پورشه پانامرا تقريباً نيم سانتي‌متر كوچك‌تر است. البته مرسدس بنز در ساخت سدان هاي لوكس دو در و چهارنفره تجربه زيادي دارد و خودروهاي توليدي آن واقعاً قدرتمند، زيبا و رضايت‌بخش هستند. اين مدل يكي از آن خودروهايي است كه بي‌نظير و قدرتمند است. مرسدس S63 كوپه نه براي آرامش و راحتي اشرافي، كه براي سرعت و شتاب‌گيري ناگهاني طراحي شده است.

s63 amg

AMG S63 به يك موتر هشت سيلندر 5.5 ليتري با توان 577 اسب بخار مجهز است كه نيروي خروجي موتور از طريق يك گيربكس 7 سرعته اتوماتيك به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌كند. البته در كشورهايي كه اين مدل با فرمان در سمت چپ عرضه مي‌شود، اين انتقال قدرت به هر چهارچرخ صورت مي‌گيرد. باوجود وزن بسيار بالاي ۱۹۹۵ كيلويي مرسدس بنز S63 AMG كوپه اين خودرو مي‌تواند تنها در ۳٫۹ ثانيه از ۰ به ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت برسد و اين رقم براي مدل محور عقب به ۴٫۳ ثانيه افزايش ميابد. در هر دو مدل حداكثر سرعت به‌صورت الكترونيكي به ۳۰۰ كيلومتر بر ساعت محدودشده است. همچنين اين خودرو در جلو از چرخ‌هايي با اندازه ۲۵۵/۴۰R 20 و در عقب ۲۸۵/۳۵R 20 بهره مي‌برد.

s63 amg

 سيستم انتقال قدرت اين خودرو مي‌تواند در سه حالت متفاوت C به معناي بهبود كنترل و S به معناي اسپرت و M به معناي دستي قابل تنظيم است. سيستم استارت استاپ (سيستمي جديد از مرسدس بنز در ترمز كه به بهبود مصرف سوخت نيز بسيار كمك مي‌كند) همان سيستمي است كه در مرسدس S63 AMG استاندارد استفاده‌شده است. همچنين ديسك‌هاي خودرو همان ديسك‌هاي كربن سراميكي قبلي است كه در نسخه استاندارد به‌كاررفته بود.

s63 amg

كمك‌فنرهاي بادي در اين خودرو از سيستم پيشرفته كنترل فعال بهره مي‌برد كه اين امكان را ايجاد مي‌كند تا در پيچ‌ها بدنه خودرو را در حالت تعادل حفظ كند. همچنين سيستم تعليق اين خودرو بسيار شبيه به سيستم مرسدس بنز S كلاس استاندارد است كه در نسخه مرسدس بنز S63 AMG كوپه ۲۰۱۵ كمي سخت‌تر شده است و از آن سيستم رؤيايي و شگفت‌انگيز مجيك بادي نسخه سدان خبري نيست كه مي‌توان آن را تنها نقطه‌ضعف مرسدس بنز S63 AMG كوپه ۲۰۱۵ بيان كرد. و قيمت اين خودرو 127675 يورو است.

bmw m6 gran coupe

مدل بعدي كه در اينجا به بررسي آن مي‌پردازيم بي‌ام‌وM6 گرن كوپه است. مدلي كه اين شركت آلماني متناسب با تقاضاي بازار اين دسته از خودروها شروع به توليد آن كرد.آئودي و بي‌ام‌وسرپرستي توسعه اين مدل را در دست داشتند. اولين مدل آن‌ها يك سدان بود، سپس نسخه دو در از آن توليد شد كه پس از تغيير و تحول به نسخه شاسي‌بلند، كانورتيبل و سرانجام به يك كوپه چهاردر مثل M6 گرن كوپه مبدل گشت.

bmw m6

اين مدل را تركيبي از مدل‌هاي M5 و M6 مي‌دانند. به عقيده برخي از كارشناسان اين مدل يك m6 است كه روي چرخ‌هاي m5 قرارگرفته است. طراحي سري M ب ام و ظاهر گرن كوپه را بسيار دلپذير كرده است. جلوپنجره‌هاي بزرگ خودرو طراحي چرخ هانيز ظاهري مقتدرانه به آن بخشيده است. سري 6 گرن كوپه 5 متر طول دارد و تقريباً 4 سانتي‌متر از پورشه كوتاه‌تر است و اين باعث مشكل در ورود و خروج به خودرو مي‌شود. با ورود به داخل اتاقك فضاي راحت و زيبا شمارا مجذوب مي‌كند. سقف تركيبي از چرم و جير آلكانتارا بر خود دارد و با نواري نازك خط وسط سقف M6 گرن كوپه پوشانده شده است. در همه‌جا، فيبر كربن جاي چوب را گرفته است. اين مدل بر پايه پلتفرم سري 5 بي‌ام‌وساخته‌شده است كه هم‌اكنون يك رده پايين‌تر از سري هفت است.

بي‌ام‌و سري ۵

خودروهاي زيادي بر پايه پلتفرم سري 5 ساخته و عرضه‌شده‌اند. اين پلتفرم يكي از برترين‌ها در كلاس خود است. برخي از ويژگي‌هاي آن در نوع خود مانند هندلينگ و كيفيت سواري آن عالي است. حتي نسخه قبلي سري 7 نيز در اين زمينه در جايگاه پايين‌تري قرار مي‌گرفت. يكي از مدل‌هاي كه از اين ساختار استفاده كرده است M6 كوپه است كه ميزان رضايت‌مندي مشتريان آن در سطح بسيار بالايي قرار دارد.

bmw m6

البته شما بايد سوار اين خودرو شويد تا توصيفات ما را از اين مدل با تمام وجود درك كنيد. تمركز اين مدل درنهايت لذت در رانندگي خلاصه مي‌شود.

تا به امروز من با يك بي‌ام‌وm6 گرن كوپه چهاردر رانندگي نكردم. اين خودرو 1950 كيلوگرم وزن دارد و تقريباً سبك‌ترين در سري مدل‌هاي مسابقه‌اي بي‌ام‌واست كه از موتور 4.4 ليتري تويين توربو هشت سيلندر با توان 592 اسب بخار بهره مي‌برد.

bmw m6

اين مدل از سيستم فرمان هيدروليك بهره مي‌برد. ولي بيشتر خودروهاي اين رده به دليل كاهش مصرف سوخت به سيستم فرمان الكتريكي مجهز مي‌باشند.

با افزودن بسته مسابقه‌اي به اين مدل قيمت آن با 6300 يورو افزايش به 101965 يورو مي‌رسد. اما در اين مدل سيستم فنربندي، دامپرها و سيستم تعليق كمي سفت‌تر شده‌اند. ممكن است فكر كنيد كه بي‌ام‌ودر اين خودرو راحتي را فداي سرعت كرده است. كه اين‌طور نيست.

بسته به اينكه شما يك سدان لوكس بزرگ يا سدان اسپرت را انتخاب كنيد. اين شما هستيد كه بايد از انتخاب خود لذت ببريد.

اين سه خودرو فوق‌العاده هستند. آخرين باري كه به‌صورت گروهي خودروها را موردبررسي قراردادم را به ياد نمي‌آورم.

bmw m6 cabin

فضاي داخلي اين خودروها بسيار باهم متفاوت است. فضاي داخل كابين M6 خيلي خوب و زيبا است. و در آن چرم عالي و باكيفيت به همراه فلز برس خورده كم رنك كه خاص اين كلاس بي‌ام‌واست استفاده‌شده است. رنگ‌ها ثابت هستند و به‌مرورزمان رنگ آن تغيير نمي‌كند. صندلي‌ها بزرگ و جادار هستند و به‌طور كامل بدن شخص را پوشش مي‌دهد. صندلي عقب نيز براي نشستن افراد بزرگ‌سال كاملاً مناسب است. همچنين جوي استيك كنترل سيستم چندرسانه‌اي idrive در بهترين جاي ممكن قرار دارد. از اين نظر حتي M6 شركت بي‌ام‌وحتي در سطح كلاس S مرسدس مي‌باشند. با اين موارد حتي از مرسدس AMG بهتر، لوكس‌تر به نظر مي‌رسد.

s63 amg

S63 كوپه نيز همه اين موارد مثبت را در خود جاي‌داده است. يك كوپه دو در چهارنفره بسيار زيبا و جذاب است. و ازنظر آئروديناميكي عالي است و قدرتمند و عضلاني به نظر مي‌رسد. در تمام كابين اين خودرو از چرم باكيفيت، نرم و اعلا استفاده‌شده است. اين مدل يك هتل به‌تمام‌معنا است.

s63 amg

اتاق M6 بخصوص در صندلي عقب جادارتر است و كابين M6 لوكس‌تر به نظر مي‌رسد. بااينكه تمام مدل‌هاي اين دسته از خودروهاي لوكس تقريباً 5 متر طول دارند. اما فضاي كابين بنا به طراحي آن ممكن است متفاوت باشند. مرسدس AMG s63 حتي به گرم‌كن كنسول بين دو صندلي و جايي كه دست راننده و سرنشين قرار مي‌گيرد مجهز است. اين‌يك نمونه از امكانات رفاهي و لوكسي است كه در اين خودرو قرار داده‌شده است.درباره طراحي داخلي پورشه نيز موارد زيادي وجود دارد. فضاي كابين پورشه پانامرا بزرگ‌تر از دو مدل ديگر است. حتي نسبت به نسل قبل خود نيز كابين جادارتري دارد.

panamera turbo

كليدهاي موجود در كنسول مركز به‌صورت بسيار ظريف و درخشان طراحي‌شده‌اند. در وسط كنسول يك صفحه‌نمايش بزرگ و ديجيتال قرار دارد. كه اطلاعات ترافيكي، سرگرمي و كنترلي خودرو را باكيفيت بالا به نمايش مي‌گذارد. تنها نشانگر دور موتور در اين مدل هنوز به‌صورت آنالوگ باقي‌مانده استازنظر حس لوكس بودن بي‌ام‌ونسبت به مرسدس در جايگاه بالاتري قرار مي‌گيرد. با نشستن در اين خودرو احساس خاص و بي‌نظيري را تجربه خواهيد كرد.سيستم اين خودرو اكنون تقريباً به‌وسيله صفحه‌نمايش لمسي كنترل مي‌شود كه ساده‌تر و كاربردي‌تر است. زير منوهاي زيادي وجود دارد كه با جوي استيك كنترل مي‌شود و با قرار دادن آيكون‌هايي استفاده از آن‌ها بسيار ساده‌تر از قبل شده است.

panamera turbo

هيچ‌چيز جديدي در رانندگي با پانامرا نسبت به ديگر مدل‌هاي پورشه وجود ندارد. البته با پانامرا احساس ناب و زيباي سواري يك پورشه را با تمام وجود و در بالاترين سطح ممكن حس خواهيد كرد. سيستم تعليق بادي اين مدل بسيار خوب عمل مي‌كند. البته بايد توجه داشته باشيم اگر از تايرهاي كوچك‌تر از 21 اينچ استفاده كنيم، اين سيستم ديگر كارايي لازم و كافي را نخواهد داشت.

مرسدس از تايرهاي 19 اينچي مخصوصي بهره مي‌برد كه داراي ضربه‌گيرهاي چهارگانه ويژه‌اي براي جذب تكانه‌هاي ناشي از ناهمواري‌هاي جاده است. درنتيجه سواري آن نسبت به پورشه نرم‌تر و بي‌صداتر است و صداي اضافي نيز كمتر شنيده مي‌شود. و موتور بزرگ‌تر آن نيز در دور پايين گشتاور بيشتري توليد كرده و روان‌تر كار مي‌كند.هردو خودروها داراي گيربكس بسيار خوبي هستند كه كاركرد قابل‌قبول و موفقي دارند. كلاچ دوگانه به همراه گيربكس خودكار پورشه به‌عنوان يكي از بهترين نمونه‌ها در دنيا شناخته مي‌شود. مرسدس نيز يكي از بهترين گيربكس‌هاي خودكار دنيا را دارد.بي‌ام‌وازنظر سيستم انتقال قدرت موتور به چرخ‌ها در مكان سوم قرار مي‌گيرد.

دنده

دنده

دنده

در مسيرهاي خارج شهر اين خودروها توانايي‌هاي خود را نشان دادند. مانند همه بي‌ام‌وهاي حاضر در مسابقات مختلف كه از اين پلتفرم استفاده مي‌كنند.M6 نيز قدرت و توان خود را به رخ همگان مي‌كشد. و هيچ فردي در توانايي‌هاي بي‌نظير خودروهاي سري M بي‌ام‌وترديدي ندارد.

M6 از تايرهاي 20 اينچي معروف ميشان بانام پايلوت سوپر اسپرت بهره مي‌برد. كه مي‌توانند در دو حالت نرم و سفت قرار گيرند. و هر حالت تجربه متفاوتي را به ارمغان مي‌آورد.M6 داراي تعادل وزني بي‌نظيري است. به همين دليل نيروي كشش قدرتمندي را در هر شرايط ايجاد مي‌كند.پورشه پانامرا به‌تمامي ركوردهاي بي‌ام‌ومي‌رسد و آن‌ها را افزايش مي‌دهد نيروي بيشتر، كشش بيشتر و همچنين شتاب بيشتر در سرعت‌هاي پايين كه به لطف گشتاور بي‌نظير آن است. در رانندگي نيز اصالت بي‌نظيري از خود نشان مي‌دهد.

ما اين خودروها را در مسيرهاي خارج شهر مورد آزمايش فرار داديم. پورشه در حالت رانندگي بسيار بي‌صدا است. زماني كه شما در بزرگراه در حال حركت هستيد به نظر مي‌رسد كه تنها هستيد و خودروهاي ديگري در كنار شما حضور ندارند.

panamera

بابي‌ام‌ونيز يك رانندگي راحت و باكيفيتي را شاهد بوديم. تنها نكته‌اي كه در اينجا قابل‌ذكر است. طراحي تكراري داشبورد بي‌ام‌واست كه توانايي رقابت با خودروهاي مدرن امروزي را براي آن سخت مي‌كند. بي‌ام‌وبايد در اين زمينه يك طرح كاملاً جديد و مدرن ارائه كند.

bmw m6

مرسدس نيز در حين حركت بسيار باوقار و قدرتمند به نظر مي‌رسد و به‌سادگي نظر هر بيننده‌اي را به خود جذب مي‌كند. صداي موتور آن بسيار گوش‌نواز است. سكوت كابين مرسدس، از هر نظر جالب است. نه‌تنها غرش پيشرانه، كه صداي شلوغي و ازدحام شهر هم در داخل كلاس S شنيده نمي‌شود. باور اين واقعيت مشكل است كه با درهايي كه پنجره آن‌ها قاب ندارد و شيشه‌ها محدود نشده‌اند، چگونه مرسدس به اين سطح از سكوت و آرامش در يك خودرو رسيده است.

benz s63

استفاده از تجهيزات ديجيتال در خودروهاي لوكس به امري عادي بدل شده است. در اين ميان پورشه پانامرا نسبت به دو مدل ديگر استفاده بيشتري از فناوري‌هاي ديجيتال در كابين خود داشته است. مرسدس از اين حيث در جايگاه دوم و بي‌ام‌ودر مكان سوم قرار مي‌گيرد.البته فراموش نكنيد هيچ‌چيز اشتباهي در اينجا وجود ندارد. تفاوت ميزان استفاده از اين نوع تجهيزات در كابين خودرو به نگاه طراحان و مهندسان بازمي‌گردد.

بايد توجه داشته باشيم كه نام مرسدس AMG براي مردم بسيار مورد اعتماد بوده و اين نام در ميان مردم به خودروهاي قدرتمند، لوكس و باشخصيت خاص مشهور است. البته نبايد از كابين به نسبت كوچك مرسدس نسبت به دو مدل ديگر به‌راحتي عبور كرد.

آن چيز كه در اين ميان اهميت دارد مجموع نقاط قوت و ضعف اين خودروهاست كه به‌صورت بسيار دقيق ساخته‌شده‌اند.بي‌ام‌وM6 يك سدان زيبا و رضايت‌بخش است و رانندگي با آن فوق‌العاده است. مرسدس AMG S63 نيز بسيار راحت، لوكس و باشكوه است.

panamera turbo

اما برنده نهايي اين بررسي كه احتمالاً شما هم به آن ايمان‌داريد پورشه پانامرا است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.