نسل اول گوشي‌هاي 5G، تماس‌هاي صوتي را با استفاده از LTE برقرار مي‌كنند و به مرور قابليت‌هايي مانند تماس‌هاي ۳۶۰ درجه و VR به آن‌ها اضافه خواهد شد.

فناوري 5G ارتباط صوتي و تصويري را متحول مي‌كند

كمتر از يك سال تا عرضه‌ي گوشي‌هاي مجهز به فناوري 5G فاصله داريم؛ اما چگونه شبكه‌ها و دستگاه‌هاي 5G، تماس‌هاي صوتي عادي را مديريت و متحول مي‌كنند؟ شركت‌هاي ارائه‌ي دهنده‌ي خدمات ايالات متحده انتظار دارند تا استفاده از فناوري 4G براي تماس‌هاي صوتي ادامه يابد، با اين حال، سرويس‌هاي صوتي جديد 5G به‌طور كلي باعث بهبود تماس تلفني خواهند شد.

تماس صوتي با استفاده از نسل چهارم ارتباطات يا VoLTE در ابتدا در سال ۲۰۱۴ با هدف پيشرفت در كيفيت تماس صوتي راه اندازي شد. در طول يك تماس VoLTE، صداي بم و ضعيف با صداي پويا‌تر و واضح‌تر جايگزين مي‌شود. از آنجايي كه گوشي‌هاي 5G اوليه همزمان با اتصال به شبكه‌هاي 5G، اتصال به شبكه‌ي 4G / LTE را حفظ مي‌كنند؛ بنابراين در ابتدا با برقراري تماس VoLTE آغاز به‌كار خواهند كرد.

سازمان استاندارد بين المللي 3GPP در حال كار روي استاندارد 5G بهبوديافته‌اي براي تماس‌هاي تلفني است. اين سازمان در حال توسعه‌‌ي پشتيباني از كانال‌هاي چندگانه‌ي صوتي، صداي فراگير و موارد استفاده از ارتباط VR از جمله‌ي بهبود كيفيت صدا براي هر دو تماس ويديويي و صوتي است. به طور خلاصه، انتظار مي‌رود از فناوري 5G براي فعال كردن تماس‌هاي ۳۶۰ درجه استفاده شود كه تماس گيرنده را در محيط ديگر وارد مي‌كند؛ به عنوان مثال، هنگامي كه يك نفر از ساحل و شخص ديگر از دفتر كارش با هم تماس مي‌گيرند، با استفاده از اين فناوري مي‌توانند به‌صورت واقعيت مجازي، محيط اطراف شخص مقابل خود را به صورت ۳۶۰ درجه مشاهده كنند.

سوال اصلي اين است كه چه زماني مي‌توان به اين ويژگي‌هاي جديد دسترسي داشت؟ متاسفانه، در حال حاضر هيچ برنامه‌ي زماني وجود ندارد. علاوه بر اين، گسترش VoLTE بسيار كندتر از حد انتظار بود. حتي امروز هم هيچ تضميني وجود ندارد كه تماس تلفني گرفته شده از يك مشترك T-Mobile به مشترك Verizon به‌طور خودكار از استاندارد بالاتر استفاده كند.

امروزه تماس‌هاي تلفني تنها زماني از VoLTE استفاده مي‌كنند كه هر دو تماس گيرنده در شبكه‌هاي مشابه يا شبكه‌هاي LTE متقابل باشند، به آنتن‌هاي سازگار VoLTE متصل شده و از تلفن‌هايي بهره ببرند كه از اين فناوري پشتيباني مي‌كنند، در غير اين صورت، تماس دوباره به يك اتصال سنتي با كيفيت پايين تبديل خواهد شد. در حال حاضر در ايالات متحده سه خدمات دهنده در پشتيباني از VoLTE قوي هستند كه شامل تمامي برج‌هاي مخابراتي تي موبايل و ورايزن و بيشتر برج‌هاي AT&T مي‌شود. اسپرينت به‌عنوان چهارمين شركت، همچنان در حال گسترش استقرار VoLTE در سال ۲۰۱۸ است.

با توجه به وضعيت فعلي شبكه‌هاي LTE خدمات‌دهنده‌ها، هيچ عجله‌اي براي حمايت از تماس‌هاي صوتي 5G ندارند. ورايزن در اوايل اين ماه تست‌هاي اوليه‌ي تماس تصويري و صوتي 5G را تكميل كرد و وودافون در اروپا، تست مشابهي را انجام داد كه بين شبكه‌هاي 4G و 5G برقرار شد. هرچند هيچ يك از اين تست‌ها شامل پيشرفت‌هاي صوتي در حال توسعه در استاندارد 3GPP نبود؛ با اين وجود در حالي كه خدمات دهنده‌ها در حال تلاش براي ارتقاء سخت‌افزار شبكه‌ي خود از 4G به 5G هستند، بهبود كيفيت تماس صوتي مي‌تواند با ارتقاء نرم افزاري انجام شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.