هفته گذشته، صرافي‌ ژاپني زايف بصورت سهوي براي مدتي كوتاه، قيمت بيت‌كوين‌هاي خود را صفر دلار اعلام كرد كه به موجب اين باگ، كاربري فرصت‌طلب در پي بيرون كشيدن ۲۰ تريليون دلار بيت‌كوين از اين صرافي بود.

سواستفاده ۲۰ تريليون دلاري يك كاربر از باگ عرضه رايگان بيت كوين توسط صرافي ژاپني

پيش‌بيني‌ناپذيري ذاتي رمزارزهايي از قبيل بيت‌كوين، سرمايه‌گذاران زيادي را به طمع انداخته است كه سوار بر امواج نوسان‌هاي قيمتي آن‌ها شوند و سودهاي كلاني به جيب بزنند. در اين ميان اما هر از چندگاهي باگ‌هايي در صرافي رمز ارزها به‌وجود مي‌آيد كه ممكن است همه را به دردسر بيندازد. اخيرا صرافي ژاپني زايف (Zaif) به‌طور كاملا تصادفي، قيمت بيت‌كوين را براي مدتي كوتاه، صفر دلار نشان داد؛ اتفاقي كه باعث شد يكي از سرمايه‌گذاران فرصت‌طلب تلاش كند تا مبلغ سرسام‌آوري برابر با ۲۲۰۰ تريليون ين (حدودا ۲۰ تريليون دلار) را از اين صرافي بيرون بكشد.

داستان از اين قرار است كه هفته گذشته، صرافي زايف كه داراي مجوزهاي قانوني لازم از طرف دولت ژاپن است، براي مدتي در حدود ۲۰ دقيقه در تابلوي قيمت خود، بهاي خريد بيت‌كوين را روي صفر دلار قفل كرده بود. متعاقبا بسياري از مشتريان به‌سرعت دست به كار شدند تا بتوانند از اين فرصت بي‌نظير استفاده كنند و با خريد مقادير كلاني از اين دارايي ديجيتالي كمياب و فروش مجدد آن در فرصت‌هاي آتي، سودهاي سرشاري را به جيب بزنند. در ميان اين مشتريان، يكي از همه جاه‌طلب‌تر بود؛ كسي كه سعي داشت با صيد ماهي از اين آب گل‌آلود، بيش از ۱۰۰ برابر كل ارزش بازار جهاني بيت‌كوين سود كند.

به گزارش رويترز، زايف به‌محض كشف اين باگ در سيستم خود، تمامي تراكنش‌هاي انجام شده در آن بازه زماني را ابطال كرد؛ اما اين كار نتوانست آن تريلياردر احتمالي را از تلاش براي به جيب زدن يك سود هنگفت، بازدارد.

سر و كله اين باگ و پيامدهاي منفي مرتبط با آن، درست در زماني ظاهر شده است كه از اعلام موضع دولت ژاپن مبني بر به رسميت شناختن بيت‌كوين به عنوان يك روش پرداخت قانوني، زمان زيادي نمي‌گذرد. در پيش گرفتن چنين سياستي در قبال بيت‌كوين در تمامي اقتصادها رويكرد بسيار نادري است و ژاپن را تبديل به اولين كشوري مي‌كند كه در قلمرو رمزارزها دست به چنين كاري مي‌زند. از اين رو، احتمال دارد كه اتخاذ چنين رويكردي ساير دولت‌ها را براي اعلام موضع رسمي در قبال بيت‌كوين و ساير ارزهاي ديجيتال به تكاپو وادار كند.

اگرچه به‌طور كلي، نگراني در مورد تلاش‌هاي جهاني براي ممنوعيت داد و ستد رمزارزها يا وضع مقررات محدودكننده بر آن‌ها چندان محلي از اعراب ندارد، اما دولت‌هايي از قبيل چين، ساز مخالف عليه رمزارزها كوك كرده‌اند و مي‌خواهند اقدامات محدودكننده‌اي را در دستور كار خود قرار دهند. از اين رو، دور از انتظار نيست كه چنين اقداماتي تاثيري مخرب بر روند رو به رشد رمزارزها بر جاي بگذارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.