به زودي تكنولوژي جديدي به نام Next Gen TV روانه بازار مي‌شود كه از نمايش تصاوير ۴K و پهناي باند بالا پشتيباني مي‌كند.

Next Gen TV چيست و چه زماني عرضه خواهد شد؟

احتمالا به زودي شاهد خبرهاي بيش‌تري در مورد تكنولوژي پخش تلويزيون جديد به نام Next Gen TV خواهيم بود؛ تكنولوژي كه وعده كيفيت بهتر تصاوير، مقاومت بيش‌تر سيگنال‌ها در برابر تداخل‌ها، قابليت‌هاي تعاملي و هشدارهاي اضطراري را مي‌دهد.

در واقع تلويزيون‌هاي Next Gen، مدل تكامل يافته تكنولوژي پخش مبتني بر هوا ATSC است كه در امريكاي شمالي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و توسعه‌دهندگان تصميم به گسترش آن دارند. در ادامه قصد داريم به توضيحات كامل و جامعي از اين تكنولوژي بپردازيم و به سوالات متداول شما در اين زمينه پاسخ دهيم.

ATSC ۳.۰ چيست و تفاوت آن در كجاست؟

در واقع استاندارد تكنولوژي پخش جديد، به روز رساني شده استاندارد تكنولوژي پخش جاري است؛ بدين معني كه استاندارد ATSC ۱.۰ با مجموعه‌اي از ويژگي‌ها و تكنولوژي‌هاي جديد به روز رساني شده است. اين تكنولوژي مبتني بر آي‌پي يا همان پروتكل اينترنتي بوده و هدفش ادغام‌سازي تلويزيون با محتواي اينترنت است.

در اين تكنولوژي از سيستم‌هاي فشرده‌سازي مدرن‌تري براي پشتيباني از پهناي باند بالا استفاده شده است؛ اين قابليت پخش‌كنندگان را قادر مي‌سازد تا سيگنال‌هاي ۴K UHD يا كانال‌هاي باكيفيت را در همان فضا ارسال كنند.

توسعه‌دهندگان قول داده‌اند كه سيگنال‌هاي بهتري را به فرستنده‌ها ارسال كنند كه اين موضوع مي‌تواند خبر خوبي براي بهبود وضعيت سيم‌كشي‌هاي آپارتمان‌هاي مسكوني باشد. همچنين قصد دارند طيف وسيع و جديدي از خدمات را براي بينندگان تلويزيون فراهم آورند. البته پيش‌تر وعده‌هاي مشابهي داده شده بود اما ظاهرا مصرف‌كنندگان تمايل چنداني به آن نشان نداده بودند.

يكي از مهم‌ترين و عمده‌ترين دلايلي كه شركت‌هاي پخش كننده نسبت به تلويزيون Next Gen شور و شوق زيادي نشان مي‌دهند، امكان تبليغات بيش‌تر است.

با استفاده از اين تكنولوژي، به جاي آن كه تبليغات تنها به نمايش محدوده‌اي خاص از سرويس‌دهي درآيد، بينندگان شهرهاي خاص و همسايه‌هاي آن نقطه نيز قادر به تماشاي آن‌ها خواهند بود.

وضعيت حريم خصوصي در ATSC ۳.۰ چگونه خواهد بود؟

اين پرسشي است كه FCC تصميم دارد تا پيش از عرضه Next Gen TV به آن نپردازد. مشخصات اين تلويزيون، جزئياتي از اطلاعات ثبت و جمع شده توسط توسعه‌دهندگان، اين كه چگونه از آن استفاده مي‌كنند يا چگونه از آن محافظت مي‌كنند هنوز به بيرون درز نكرده است.

عرضه اين تلويزيون ممكن است به معني پايان تبليغات اينترنتي اما حتي آزاردهنده‌تر از آن باشد. علاوه بر اين، آيا شما تمايل به مشاهده تبليغات كالاهايي كه پيش‌تر خريده‌ايد را داريد؟

تلويزيون Next Gen چه زماني در دسترس قرار خواهد گرفت؟

اولين دستگاه‌ها در نيمه اول سال ۲۰۱۸ در آريزونا و فونيكس عرضه خواهند شد. پخش‌كنندگان اين شهرها را به عنوان يك بازار آزمايشي انتخاب كرده‌اند تا بازخورد و نحوه استفاده از اين تكنولوژي را تعيين كنند.

در حال حاضر FCC فضايي براي پخش ATSC ۳.۰ و دستورالعمل‌هايي براي ماندگاري سيگنال‌هاي ATSC ۱.۰ در پنج سال آينده را به پخش‌كننده‌ها ارائه نمي‌دهد؛ از اين رو پخش‌كننده‌ها خود بايد اشتراك گذاري فرستنده را انجام دهند كه مشخصات مربوط به آن هنوز در دسترس قرار نگرفته است.

ارائه گسترده تكنولوژي فوق به استقبال مصرف كنندگان بستگي دارد. استقبال مصرف‌كنندگان نيز به عواملي نظير قيمت تجهيزات، در دسترس بودن برنامه‌هاي با وضوح ۴K يا نوع تعاملي كه وعده داده شده بود، بستگي دارد.

كره جنوبي در اواسط سال ۲۰۱۷ تكنولوژي ATSC ۳.۰ را تصويب كرد؛ اما تعداد برنامه‌هاي ۴K هنوز بسيار اندك بود. از اين رو تكميل اين فرآيند كمي زمان‌بر شد.

آيا براي راه‌اندازي اين تكنولوژي به تلويزيون يا آنتن جديد نياز خواهيم داشت؟

Next Gen TV در فركانس‌هاي تلويزيوني موجود پخش خواهد شد؛ بنابراين نيازي به يك آنتن جديد نخواهيد داشت. اما از آن جايي كه فرمت اين تكنولوژي كاملا جديد است، احتمالا به يك تلويزيون جديد يا دستگاه مبدل نياز خواهيد داشت.

در حال حاضر، تلويزيون يا مبدلي در بازار موجود نيست. البته خيلي زود است كه بخواهيم صحبتي از قيمت اين تكنولوژي به ميان آوريم؛ اما در مورد يك چيز اطمينان داريم و آن اين است كه دولت بر خلاف دستگاه مبدل آنالوگ به ديجيتال، بابت جعبه مبدل كمك هزينه‌اي پرداخت نخواهد كرد.

با توجه به اين كه تكنولوژي پيشين پنج سال است كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد، مي‌توان اين گونه برداشت كرد كه كاربران دسترسي به شبكه‌هاي اصلي را از دست نداده‌اند؛ اگر چه انتقال داده به فرستنده ممكن است منجر به كاهش برخي فركانس‌هاي پايين شود.

اما مجموع عملكردهاي اين تكنولوژي هنوز نياز به تصميم‌گيري‌هاي بيش‌تري دارد و ارائه آن بايد به صورت شهر به شهر اجرا شود. از جمله مزاياي اين تكنولوژي آن است كه براي انتقال سيگنال در هوا، نيازي به ايستگاه‌هاي تلويزيوني ندارد.

اگر Next Gen TV در دسترس قرار نگيرد، بينندگان بدون تلويزيون‌هاي جديد يا مبدل‌ها مي‌توانند به تماشاي كانال‌هايي كه از وضوح پايين اما پهناي باند بالا برخوردارند و توسط سيگنال‌هاي ATSC ۳.۰ در دسترس قرار مي‌گيرند، بنشينند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.