google

برترين خبرهاي فناوري

توسعه‌دهندگان از اين پس مي‌توانند از همان فناوري تبديل متن به گفتاري كه در سرويس‌هاي گوگل به‌كار رفته است، در اپليكيشن‌هاي خود استفاده كنند.

سرويس متن به گفتار ابري گوگل در دسترس توسعه‌دهندگان قرار گرفت

گوگل اخيرا در وبلاگ خود اعلام كرد كه سرويس متن به گفتار ابري خود را در دسترس جامعه‌ي توسعه‌دهندگان قرار مي‌دهد، اين سرويس به توسعه‌دهندگان امكان مي‌دهد تا با استفاده از الگوي ويونت (Wavenet) و زيرساخت شبكه‌ي عصبي غول جستجو، صداي طبيعي متن به گفتار را در اپليكيشن‌هاي خود به‌كار بگيرند. فناوري ويونت همان فناوري به‌كار رفته در تبديل متن به گفتار برخي از سرويس‌هاي محبوب گوگل از جمله گوگل اسيستنت، مپس و جستجو است. گوگل در وبلاگ خود اشاره كرد كه جديدترين سرويس آن مي‌تواند در سامانه‌هاي پاسخ صوتي مراكز تماس به‌كار رود، امكان پاسخگويي را در اختيار دستگاه‌هاي اينترنت اشيا قرار دهد و به‌صورت خودكار محتواي متني مقاله‌ها و كتاب‌ها را نيز به قالب‌هاي صوتي نظير پادكست‌ها يا كتاب‌هاي صوتي تبديل كند.

گوگل هفته‌ي گذشته نام سيستم‌عامل نه‌چندان محبوب دستگاه‌هاي پوشيدني خود را از اندرويد ور به ور اواس تغيير داد؛ اما اين تغيير چه مفهومي براي كاربران دارد؟

تغيير نام اندرويد ور به Wear OS؛ اقدامي بي‌فايده براي احياي پلتفرم پوشيدني‌هاي گوگل

پنجشنبه‌ي گذشته، اهالي مانتين ويو اعلام كردند كه نام سيستم‌عامل مخصوص دستگاه‌هاي پوشيدني خود را كه به‌طور گسترده در ساعت‌هاي هوشمند اجرا مي‌شود، از  اندرويد ور (Android Wear) به ور اواس (Wear OS) تغيير مي‌دهند. غول دنياي فناوري ادعا مي‌كند كه نفوذ ساعت‌هاي هوشمند اندرويد از ۴ سال گذشته و از زمان عرضه‌ي اندرويد ور در سال ۲۰۱۴ افزايش يافته است. سال گذشته، ۳۰ درصد از مالكان جديد اندرويد ور، كاربر آيفون‌ها بودند و عبارت «اندرويد» در بخشي از نام اين سيستم‌عامل مي‌توانست به‌صورت بالقوه مشتريان را دچار اين گمراهي كند كه ساعت‌هاي اندرويد ور تنها با گوشي‌هاي هوشمند اندرويد سازگار هستند.

آخرين نسخه‌ي بتا از برنامه‌ي دستيار گوگل ويژگي‌هاي جديدي براي هدفون‌هاي بي‌سيم پيكسل بادز دارد.

گوگل روي ژست لمسي جديد براي هدفون‌هاي پيكسل بادز كار مي‌كند

مشكل بهينه نبودن رابط كاربري هدفون بي‌سيم پيكسل بادز  پس از عرضه اين محصول توسط گوگل كاملا احساس مي‌شد، اما به نظر مي‌رسد كه اين غول فناوري ايرباد‌ها را فراموش نكرده است. وبسايت 9to5Google چندين ويژگي جديد پنهان در آخرين نسخه‌ي بتا از برنامه‌ي دستيار گوگل مربوط به پيكسل بادز را كشف كرده است. اين نشريه نسخه بتا فايل نصبي را تجزيه كرده و خطوط كدهاي موجود را مشاهده كرده كه شامل ويژگي‌هاي جديد فرمان دو و سه لمسي براي ايرباد بوده است.

به‌نظر مي‌رسد كه در چهارمين سالگرد رونمايي از طراحي متريال توسط گوگل، اين شركت قصد دارد متريال ديزاين ۲ را معرفي كند.

گوگل با متريال ديزاين ۲، زبان طراحي خود را تغيير مي‌دهد

متريال ديزاين كه از آن با نام طراحي متريال نيز ياد مي‌شود، زبان‌ِ طراحي يكپارچه و يك‌دستي است كه گوگل هم‌زمان با معرفي اندرويد ۵ لالي‌پاپ از آن رونمايي كرد. ايده‌ي ساخت اين زبانِ طراحي از اِلمان‌هاي دنياي حقيقي الهام گرفته شده بود و طراحان گوگل قصد داشتند ساده‌نگري، عمق، طراحي مسطح، رنگ‌هاي يك‌دست و فيزيك حقيقي را به‌واسطه‌ي متريال ديزاين، به‌ دنياي مجازي وارد كنند.

شواهد موجود نشان از اين دارند كه اپل از گوگل كلاد براي ارائه‌ي سرويس آي كلاد استفاده مي‌كند.

اپل از گوگل كلاد براي سرويس‌هاي آي كلاد استفاده مي‌كند

پس از انتشار خبري در سال ۲۰۱۶ كه نشان از به‌كارگيري گوگل كلاد براي ارائه‌ي سرويس‌هاي آي‌كلاد داشت، حال CNBC گزارشي منتشر كرده است كه ريشه در راهنماي امنيتي جديدترين نسخه‌ي iOS دارد و ثابت مي‌كند كه اپل نيز يكي از مشتريان سرويس گوگل‌كلاد است. اپل تا پيش از اين در رابطه با انتشار اين گزارش‌ها سكوت اختيار كرده و اطلاعاتي ارائه نكرده بود؛ ولي حالا استفاده از سرويس گوگل كلاد را براي ارائه‌ي سرويس در سيستم آي‌كلاد تأييد كرده است.

به‌نظر مي‌رسد مقام‌هاي رسمي اينتل از اطلاع‌رساني به‌موقع به دولت پيرامون وجود دو روزنه‌ي امنيتي Meltdown و Spectre خودداري كرده‌اند.

اينتل آسيب پذيري پردازنده ها را از دولت آمريكا پنهان كرده است

بر اساس نامه‌هايي كه از سوي شركت‌هاي فعال در حوزه‌ي فناوري به قانون‌گذاران ايالات متحده ارسال شده؛ اينتل تا زماني كه اخبار مرتبط با دو آسيب‌پذيري امنيتي موسوم به Meltdown و Spectre به‌طور عمومي منتشر نشده بودند، وجود اين روزنه‌هاي امنيتي را به مراجع دولتي گزارش نداده است. اين در حالي است كه شش ماه پيش از انتشار اخبار مرتبط به روزنه‌هاي امنيتي يادشده، آلفابت، شركت مادر گوگل، اينتل را از وجود اين آسيب‌پذيري‌ها مطلع ساخته بود.

گوگل در واكنش به انتقاد عكاسان و ناشران در خصوص عدم رعايت كپي رايت توسط كاربران، دكمه‌ي View image را حذف كرد.

گوگل دكمه‌ View image را از موتور جستجوي خود حذف كرد

گوگل تغييري در جستجوي تصاوير موتور جستجوي خود ايجاد كرده است كه با وجود كوچك بودن، تأثير بزرگي خواهد داشت. زماني كه روي تصوير يافت‌شده كليك مي‌كنيد تا آن را به‌صورت جداگانه باز كنيد، دكمه‌ي View Image از بين رفته است. اين دكمه براي كاربران بسيار مفيد بود؛ چرا كه وقتي دنبال تصوير خاصي مي‌گرديد، به احتمال بسيار زياد آن را در گوگل پيدا مي‌كنيد و براي مشاهده و ذخيره‌ي آن بايد از اين دكمه استفاده كنيد. حالا با حذف دكمه‌ي View image بايد چند گام اضافه براي ذخيره‌ي يك تصوير طي كنيد.

گوگل مشكل بزرگي دارد كه نوابغ اين شركت هنوز راهي براي آن پيدا نكرده‌اند؛ چگونه با آمازون مقابله كنند؟

آيا گوگل در حال باختن بازي به آمازون است؟

ناتواني گوگل در مقابله با آمازون ناشي از كم‌كاري اين شركت يا عدم تلاش كافي آن نيست. غول بزرگ جستجو در دو سال اخير تلاش بسياري كرده است تا كسب‌و‌كار پردازش ابري خود را بنا نهد و اسپيكرهاي سري هوم را به بازار عرضه كند؛ دو صنعتي كه آمازون در آن‌ها خيلي خوب و موفقيت‌آميز عمل مي‌كند. البته گوگل هم در اين دو بازار موفقيت نسبي كسب كرده است. بازوي پردازش ابري اين شركت در هر سه‌ماهه بيش از يك ميليارد دلار درآمد كسب كرده و اسپيكر‌ هوشمند هوم (بر اساس گزارش مؤسسه‌ي تحقيقاتي Consumer intelligence) توانسته است تاكنون ۳۱ درصد بازار آمريكا را به تصرف خود درآورد.

به‌ نظر مي‌رسد گوگل به دنبال راهي است تا دستيار صوتي اختصاصي اين شركت از دكمه‌ي فيزيكي به‌منظور فراخواني پشتيباني كند.

گوگل اسيستنت از دكمه‌ي فيزيكي براي فعال‌سازي پشتيباني خواهد كرد

گوشي‌هاي پيكسل ۲ و پيكسل ۲ ايكس‌ال مجهز به فريم حساس به فشار هستند و با فشردن لبه‌هاي پرچم‌داران ۲۰۱۷ گوگل، مي‌توانيد دستيار صوتي اختصاصي اين شركت يعني گوگل اسيستنت را فعال كنيد. بااين‎حال به‌ نظر مي‌رسد در آينده، گوگل گوشي‌هايي مجهز به دكمه‌ي فيزيكي عرضه خواهد كرد كه تعامل با دستيار صوتي اين شركت را آسان‌تر مي‌كند.

در نسخه آزمايشي جديد برنامه گوگل اسيستنت، به محصولات احتمالي گوگل با دكمه‌ي فيزيكي اشاره مي‌شود؛ اين‌طور كه پيدا است، غول فناوري در نظر دارد دسترسي به گوگل اسيستنت را ساده‌تر كند و به همين جهت، مي‌توانيد با فشردن دكمه‌ي فيزيكي در محصولات آينده اين شركت، دستيار صوتي گوگل را فعال كنيد.