به‌نظر مي‌رسد كه در چهارمين سالگرد رونمايي از طراحي متريال توسط گوگل، اين شركت قصد دارد متريال ديزاين ۲ را معرفي كند.

گوگل با متريال ديزاين ۲، زبان طراحي خود را تغيير مي‌دهد

متريال ديزاين كه از آن با نام طراحي متريال نيز ياد مي‌شود، زبان‌ِ طراحي يكپارچه و يك‌دستي است كه گوگل هم‌زمان با معرفي اندرويد ۵ لالي‌پاپ از آن رونمايي كرد. ايده‌ي ساخت اين زبانِ طراحي از اِلمان‌هاي دنياي حقيقي الهام گرفته شده بود و طراحان گوگل قصد داشتند ساده‌نگري، عمق، طراحي مسطح، رنگ‌هاي يك‌دست و فيزيك حقيقي را به‌واسطه‌ي متريال ديزاين، به‌ دنياي مجازي وارد كنند.

از زمان معرفي متريال ديزاين در سال ۲۰۱۴، گوگل از آن در طراحي تمام بخش‌هاي اكوسيستم‌ خود بهره برده است. امروزه علاوه بر سيستم‌عامل اندرويد، شاهد استفاده از اين طراحي در اپليكيشن‌هاي گوگل و سيستم‌عامل كروم او.اس. نيز هستيم. در واقع باگذشت ۴ سال از معرفي اين زبان طراحي، اكنون متريال ديزاين به‌صورت گسترده در طراحي وب‌سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي  مختلف به‌كار مي‌رود.

حال باتوجه به گذشت ۴ سال از معرفي متريال ديزاين، به‌نظر مي‌رسد كه گوگل قصد دارد از متريال ديزاين ۲ رونمايي كند. تاكنون اطلاعات اندكي از اين نسخه به بيرون درز كرده است؛ اما اين‌طور كه از شواهد بر مي‌آيد، گوگل با نسخه‌ي جديد از زبان طراحي خود قصد دارد تا اصلاحاتي را در پالت‌هاي رنگ، آيكون‌گرافي و شيوه‌ي تعاملات لمسي اعمال كند.

باتوجه به اطلاعات فاش‌شده، به‌نظر مي‌رسد كه گوگل با متريال ديزاين ۲، دستيابي به رنگ‌هاي عميق‌تر را در دستورِ كارِ خود قرار داده است. براي مثال، نمونه‌ي زير مربوط به رنگ قرمز مي‌شود كه به‌وضوح مي‌توان تيره‌شدنِ آن‌ را مشاهده كرد.

متريال ديزاين 2

حال اگر به رنگ خاكستري نگاهي بياندازيد، مي‌توان ديد كه سايه‌هاي خاكستري اندكي روشن‌تر از نسخه‌ي قبلي طراحي شده‌اند؛ اين در حالي است كه خاكستري تيره، عمق بيشتري را در متريال ديزاين ۲ دارد.

متريال ديزاين 2

شايد تغييرات در تصوير بالا، چندان به چشم نيايد؛ اما با پياده‌سازي رنگ‌هاي فوق در مرورگر كروم، به‌وضوح مي‌توان تغييرات را حس كرد.

متريال ديزاين 2

در زبانِ متريال ديزاين، رنگ‌ها نقشِ تأثيرگذاري را ايفا مي‌كنند؛ از اين‌رو توجه به جزئيات رنگ‌ها امري دور از ذهن به نظر نمي‌رسد؛ با اين حال، تغييرات تنها به رنگ‌ها محدود نمي‌شود و گوگل نحوه‌ي رفتار اپليكيشن‌ها در صفحات لمسي را نيز مورد بازنگري قرار داده است. تاكنون گوگل هيچگونه اظهار نظري در اين رابطه انجام نداده است؛ اما باتوجه به كدهاي مشاهده‌شده و اشاره‌ي آن‌ها به متريال ديزاين ۲، معرفي نسخه‌ي جديد اين زبان طراحي در آينده‌ي نزديك، چندان دور از ذهن به‌نظر نمي‌رسد.

باتوجه به تغييرات رابط‌كاربري اندرويد P (شما مي‌توانيد در اين لينك، تمامي تغييرات اندرويد P را مشاهده كنيد)، به‌نظر مي‌رسد كه گوگل نخستين گام‌هاي خود را براي فراگيري نسخه‌ي دوم زبان طراحي متريال ديزاينِ خود برداشته است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.