ليبرتي از اولين خودروي پرنده تجاري خود در نمايشگاه ژنو ۲۰۱۸ رونمايي كرد؛ قرار است اولين مدلهاي ليبرتي PAL-V با قيمت ۶۰۰ هزار دلار، سال ۲۰۱۹ راهي بازار شود.
تلاش براي تبديل شدن به اولين خودروي پرنده تجاري قابل دسترس در بازار جهاني هنگامي به ثمر ميرسد كه محصولي بتواند از سد موانع قانوني، مقررات ايمني و دستگاههاي نظارتي عبور كند؛ در آخرين مرحله هنگامي ميتوان گفت اولين خودروي پرنده وارد بازار شده است كه اولين مالك اين خودرو پشت فرمان آن بنشيند.
رقابت شديدي براي بدست آوردن اين عنوان در نمايشگاههاي خودرو اخير ديده ميشود، اما به نظر ميرسد كه اين افتخار در نمايشگاه خودروي ژنو ۲۰۱۸ به نام نسخه توليد نهايي از خودروي پرندهي ليبرتي PAL-V ثبت خواهد شد.
حدود يك ماه پيش بود كه ليبرتي (Liberty) ادعا كرد اولين خودروي پرنده در جهان آمادهي فروش شده است و اين شركت در حال كار روي فرآيند صدور گواهينامه نهايي براي ژيروكوپتر دوصندلي سه چرخه PAL-V است؛ ليبرتي اقدامات قانوني را براي تردد خودروي پرنده انجام ميدهد و به زودي شاهد پرواز اولين نسخه از آن در آسمان خواهيم بود.
ظاهرا هنوز مشخصات فني از خودروي پرنده ليبرتي منتشر نشده است و تا سال آينده نسخهي توليد محدود و پيشگام PAL-V با قيمت ۶۰۰،۰۰۰ دلاري راهي بازار خواهد شد؛ اين در حالي است كه سال بعد، نسخه اسپرت خودروي پرنده ليبرتي با قيمت ۴۰۰،۰۰۰ دلاري براي علاقهمندان عرضه ميشود. البته پيش از اين قيمتهايي براي مدلهاي اين خودروي پرنده عنوان شده بود، كه به نظر ميرسد با افزايش روبرو شده است. فناوري و مهندسي ساخت PAL-V به كمك مهندسان هلندي انجام ميشود و در طراحي داخلي نيز از برندهاي ايتاليايي كمك گرفته ميشود. با توجه به حساسيت قطعات هواپيما و خودروهاي پرنده، در ساخت خودروي پرنده ليبرتي از بهترين مواد اوليه و آخرين فناوري روز استفاده ميشود كه دليل قيمت گزاف آن نيز همين موضوع است.
تنها ۹۰ دستگاه از نسخه پيشگام (pioneer) ساخته خواهد شد و ۲۵ هزار دلار به عنوان سپرده غير قابل بازگشت از خريداران گرفته ميشود. در جدول زماني ليبرتي همچنين پيشبيني شده است كه خريداران ميتوانند ۹ ماه قبل از تحويل قادر هستند سفارش خود را براي خريد خودروي پرنده PAL-V ثبت كنند. به طور مشابه، سپرده اوليه براي نسخه اسپرت ليبرتي غير قابل استرداد است، اما با كمي كاهش به مبلغ ۱۰،۰۰۰ دلار ميرسد.
رانندگي با اولين خودروي پرنده جهان منوط به داشتن گواهينامه رانندگي معمولي است، اما اگر مالك مايل به پرواز با خودرو باشد بايد مجوز كامل خلباني را نيز دريافت كند. ظاهرا هزينه اخذ اين مجوز، بخشي از قيمت خودروي پرنده محسوب ميشود. هنوز مشخص نيست كه آيا خلبانان براي خريد ليبرتي تخفيف داشته باشند، چرا كه آنها مطمئنا بازار هدف اوليه براي خريد خودروي پرنده PAL-V هستند.
خلبانان مسائل مربوط به ايمني هواپيماها را درك ميكنند و بهتر از سايرين ميتوانند قابليت رانندگي معمولي با آن را به حالت پرواز تغيير دهند؛ طبق گفتههاي ليبرتي، تغيير خودرو به هواپيما تقريبا بين ۵ تا ۱۰ دقيقه زمان ميبرد كه اين مدت براي بررسي و آزمايش صرف ميشود.
هنگامي كه خودروي پرنده ليبرتي PAL-V به هواپيما تبديل شود، براي تيكآف به حداكثر وزن ۹۱۰ كيلوگرم نياز دارد؛ ظرفيت حمل بار و سوخت (حداكثر ۱۰۰ ليتر) نيز به وزن مسافران بستگي دارد. حداكثر ارتفاع عملياتي به ۳۵۰۰ متر ميرسد، در حالي كه خودروي پرنده ميتواند با بيشينه سرعت ۱۸۰ كيلومتر بر ساعت در محدوده ۵۰۰ كيلومتر پرواز كند. ليبرتي براي بلند شدن از سطح زمين به ۳۳۰ متر فاصله زميني و فاصله گردش فرود حدود ۳۰ متر نياز دارد.
در حالتي كه از خودروي پرنده ليبرتي در جاده استفاده شود، PAL-V به يك سهچرخه تبديل ميشود كه بسيار سرگرمكننده به نظر ميرسد. طرح اصلي اين خودروي پرنده در حقيقت از يك رودستر سهچرخ گرفته شده است، كه با پيشرانه ۹۹ اسب بخاري ميتواند به سرعتي بالغ بر ۱۶۰ كيلومتر بر ساعت دست يابد.
- یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ ۱۱:۳۴
- ۱۱۱ بازديد
- ۰ نظر