امروزه بيماري‌هاي متعددي وجود دارند كه منجر به اختلال در بينايي و نابينايي مي‌شوند. خبر خوب اين است كه استارتاپ‌هاي زيادي در تلاش هستند تا درمان آن‌ها را در هر مرحله پيدا كنند.

استارتاپ‌هايي كه براي جلوگيري از نابينايي فعاليت مي‌كنند

افرادي نابينا يا كساني كه دچار اختلال در بينايي شده‌اند، هنوز هم مي‌توانند به بازگشت سلامتي خود اميدوار باشند؛ زيرا امروزه استارتاپ‌هاي زيادي در اين زمينه فعاليت مي‌كنند. شركت توليدكننده‌ي پوشاكي كه تمام درآمد خود را صرف تحقيق در مورد نابينايي مي‌كند و استارتاپ‌هايي كه در زمينه ايمپلنت، تزريقات و كمك به بينايي از طريق واقعيت مجازي فعاليت مي‌كنند، نشان مي‌دهند كه هنوز هم مي‌توان به درمان نابينايي اميد داشت.

آيا تا به حال با خودتان فكر كرده‌ايد از دست دادن كدام يك از حواس پنج‌گانه بدتر است؟ مطمئنا پاسخ بسياري از افراد به اين سؤال، بينايي است. در حال حاضر نابينايي يعني زندگي كردن در دنيايي بدون نور، ۱۱ ميليون نفر از مردم آمريكا را تحت تأثير قرار داده است. اين افراد به نوعي بيماري چشمي AMD يا ماكولار دجنريشن مبتلا شده‌اند و پيش‌بيني مي‌شود اين رقم تا سال ۲۰۵۰ به ۲۲ ميليون نفر برسد. ويتامين‌ها و مسكن‌ها راه درمان اين بيماري هستند؛ اما بهبود كامل بيمار را تضمين نمي‌كنند.

بيماري AMD باعث نابينايي افراد بالاي ۵۵ سال مي‌شود؛ اما اين به اين معنا نيست كه خطر نابينايي جوان‌‌ترها را تهديد نمي‌كند. JMD نوعي بيماري ارثي و نادر است كه كودكان و نوجوانان به آن مبتلا مي‌شوند. استارگارد يا بيماري ژنتيكي شبكيه روي ديد مركزي تأثير مي‌گذارد و معمولا از سنين كودكي و جواني آغاز مي‌شود. رتينيت پيگمنتوزا (Retinitis pigmentosa) يا RP بيماري ژنتيكي ديگري است كه مي‌تواند ديد فرد را در سن ۴۰ سالگي از بين ببرد. اين بيماري بسيار نادر و از هر چهار هزار نفر، يك نفر به آن مبتلا است. خبر خوب اين است كه كارآفرينان زيادي در سراسر دنيا براي درمان نابينايي فعاليت مي‌كنند. نكته‌ي جالب اين است كه هركدام از استارتاپ‌ها با روش متفاوتي براي مقابله با نابينايي تلاش مي‌كنند.

blindness

۱- استارتاپ LambdaVision

اين شركت در حال توليد نوعي ايمپلنت از جنس پروتئين براي درمان بيماري AMD و RP است. ايمپلنت‌هاي شركت LambdaVision پشت شبكيه‌ي چشم وارد مي‌شوند و جايگزيني براي عملكرد سلول‌هاي آسيب‌ديده‌ي چشم هستند. اين شركت آزمايش‌هاي خود را از اكتبر سال گذشته روي حيوانات آغاز كرد. ايمپلنت‌ها نوعي غشاي نازك و انعطاف‌پذير از جنس پروتئين هستند و در مركز آزمايشگاهي اين شركت توليد شده‌اند. پروتئين باكتريورودوپسين (bacteriorhodopsin) از يك ميكروب آب شور به نام Halobacterium salinarum گرفته شده است كه مي‌تواند نور را به انرژي تبديل كند. ساخت هر ايمپلنت با داربستي از جنس الياف پلي‌استر آغاز و وارد محلول پروتئين مي‌شود. سپس چند ثانيه در معرض هوا قرار مي‌گيرد تا خشك شود و دوباره وارد محلول مي‌شود. اين عمل ۲۰۰ بار تكرار مي‌شود تا درنهايت غشاي نازكي با ضخامت يك ميلي‌متر توليد شود. براي هريك از سه ايستگاه روباتيك شركت LambdaVision، بين دو تا سه روز طول مي‌كشد تا يك ايمپلنت ساخته شود. هدف شركت، درمان بيماراني است كه بينايي خود را به‌طور كامل از دست داده‌اند. بازاري كه براي بيماري PR در نظر گرفته شده است حداقل ۱.۵ ميليارد دلار ارزش دارد. اين شركت در سال ۲۰۱۴ حدود ۲۲۵ هزار دلار سرمايه جذب كرد و بودجه‌ي آن در حال حاضر به ۲.۴ ميليون دلار رسيده است.

۲- استارتاپ Ichor Therapeutics

Ichor Therapeutics يك استارتاپ ايتاليايي مبتني بر بيوتكنولوژي است كه براي درمان بيماري‌هاي AMD و JMD تلاش مي‌كند. آنزيم‌هاي مشتق‌شده‌ي اين شركت از منابع مختلفي گرفته شده‌اند و قابليت تزريق دارند. نتايج اوليه‌ي شركت نشان مي‌دهد اين روش درمان مي‌تواند بيماري AMD را در مراحل اوليه، مياني و آخرين مرحله درمان كند. درحالي‌كه ساير روش‌هاي درمان تنها مراحل آخر بيماري را هدف قرار داده‌اند و اين باعث مي‌شود بيماران زيادي از خدمات درماني محروم شوند. ميليون‌ها نفر با روش درماني اين شركت مي‌توانند بينايي خود را حفظ كنند يا دوباره به دست بياورند. Ichor Therapeutics در حال ارزيابي ايمني و كارايي اين روش درمان روي موش‌هايي است كه به بيماري AMD مبتلا هستند و بيش از ۳.۲ ميليون دلار از طرف مؤسسات سرمايه‌گذاري و دولت سرمايه جذب كرده است.

۳- استارتاپ Cell Cure Neurosciences

شركت Cell Cure Neurosciences در حال توسعه‌ي روشي براي تزريق سلول‌هاي مخاطي رنگ‌دانه‌ي شبكيه (PRE) است. اين مواد از سلول‌هاي بنيادي پلورپوفنت و با استفاده از تكنولوژي خاصي توليد شده‌اند و براي فعاليت كاري سلول‌هاي فتورسپتور (سلول‌هاي گيرنده نور) ضروري هستند.

مديرعامل اين شركت مي‌گويد با افزايش سن، PRE-ها از بين مي‌روند و اين باعث مي‌شود سلول‌هاي فتورسپتور به مواد مغذي و رنگ‌دانه‌هاي لازم براي عملكرد خود دسترسي نداشته باشند. سلول‌هاي فتورسپتور مدت زمان كوتاهي در اين شرايط دوام مي‌آورند و غير قابل بازگشت هستند. هدف شركت اين است كه براي اولين بار سلول‌هاي PRE را پيوند بزند تا فتورسپتورهاي زنده را نجات دهد و روند بيماري را از بين ببرد.

شركت Cell Cure Neurosciences در حال انجام آزمايش‌هاي باليني براي درمان AMD پيشرفته است و تأييديه‌ي اداره غذا و داروي آمريكا را نيز دريافت كرده است.

blindness

۴- استارتاپ GiveVision

GiveVision يك استارتاپ انگليسي است كه با تركيب واقعيت افزوده و واقعيت مجازي، وسيله‌اي براي كمك به افراد داراي اختلال بينايي اختراع كرده است. اين استارتاپ تا به حال نامزد و برنده‌ي جوايز معتبري شده است. دستگاه اختراع‌شده توسط اين شركت SightPlus نام دارد و نور را به بخش‌هايي از چشم كه هنوز از كار نيفتاده‌اند مي‌تاباند تا تصوير واضح‌تري از دنياي اطراف را به بيمار را نشان دهد و ديد آن‌ها را بهبود ببخشد. اين دستگاه قابليت نزديك كردن ذره‌بين‌ها و دور كردن تلسكوپ‌ها را با هم تركيب كرده است و در اپليكيشن‌هاي مرتبط با كتاب‌خواني، تماشاي تلويزيون و تشخيص چهره به بيمار كمك مي‌كند ديد بهتري داشته باشد. طراحي اين دستگاه به‌گونه‌اي است كه نمي‌تواند هنگام راه رفتن و رانندگي استفاده شود. هدف بعدي استارتاپ اين است كه اندازه‌ي SightPlus را كوچك كند و ظاهري مانند عينك‌هاي گوگل به آن بدهد. اين استارتاپ ۵۰۰ هزار پوند سرمايه جذب كرده است و در سال ۲۰۱۸ به بازار وارد مي‌شود. اين استارتاپ همچنين قصد دارد بازار آمريكا را هدف قرار دهد.

۵- استارتاپ Two Blind Brothers

اين شركت كه «دو برادر نابينا» نام دارد فعاليتي براي پيدا كردن درمان نابينايي انجام نمي‌دهد؛ اما تمام سود شركت را براي پيدا كردن درماني براي بيماري JMD وقف مي‌كند. اين شركت تنها با هدف اختصاص بودجه براي تحقيق در مورد پيدا كردن راه حلي براي درمان نابينايي بنيان‌ گذاشته شده است و از اين طريق سهم خود را براي پيدا كردن درمان انجام مي‌دهد. دو برادري كه اين شركت را بنيان‌گذاري كرده‌اند يعني برايان و بردفورد به بيماري JMD مبتلا شده‌ و بينايي خود را از دست داده‌اند. پوشاك توليدي اين شركت جنس خاصي دارد و بسيار نرم است؛ به‌طوري كه بعد از لمس كردن آن متوجه بافت خاص و متفاوت آن خواهيد شد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.