بازسازي و ارتقاء خودروهاي قديمي با مهندسي امروز، بين خودروسازان، تيونرها و طرفداران آن‌ها رواج يافته است. در اين مطلب جذاب‌ترين مدل‌هاي كلاسيك را كه با مهندسي مدرن بازسازي شده‌اند، معرفي مي‌كنيم.

جذاب‌ترين خودروهاي كلاسيك با تجهيزات مدرن

يكي از كليشه‌اي‌ترين جملاتي كه معمولاً از بزرگ‌ترها مي‌شنويم، مي‌تواند براي خودروها نيز صدق كند:

قديم‌ها همه چيز بهتر بود.

بايد قبول كرد كه حس نوستالژيك چندان منطقي به نظر نمي‌رسد؛ اما جذابيت خاصي دارد. خودروهاي قديمي و كلاسيك با فاكتور گرفتن از طراحي و ظاهر، در بخش قابل اعتماد بودن، ايمني، پيشرانه و قواي فني و البته مشكلات تعمير و نگهداري در برابر خودروهاي مدرن و جديدتر اصلاً قابل مقايسه نيستند. 

اما از سوي ديگر، افراد زيادي هستند كه طراحي و خاص بودن خودروهاي كلاسيك را فداي ظاهر آينده‌نگرانه و ماشيني خودروهاي مدرن نمي‌كنند. با اين تفاسير بايد بين دو گزينه‌ي خودروي قديمي زيبا، اصيل، خطرناك، پرخرج و خودروي مدرن بي‌روح، راحت و بي‌دردسر انتخاب سختي داشت. به‌ لطف طرفداران بي‌شمار خودروهاي كلاسيك و منطق تيم‌هاي مهندسي شركت‌هاي خودروسازي، مدتي است كه بازسازي و بازتوليد اين خودروها با پيشرانه و قواي محركه‌ي مدرن شايع شده است.

پنثر آرس ديزاين / Panther Ares Design


بسياري از شركت‌ها، به‌طور رسمي مدل‌هاي كلاسيك و پرطرفدار را به فناوري‌هاي جديد در سيستم انتقال قدرت، تعليق و شاسي مجهز مي‌كنند تا بدون تغييرات ظاهري يا همراه تغييرات اندك در طراحي بدنه و كابين، با قيمت نسبتاً بالا به فروش رسانند. يكي از بهترين نمونه‌ها، شركت ايتاليايي آرس ديزاين (Ares Design) است. اين شركت با درك تقاضاي مدل‌هاي كلاسيك با فناوري‌هاي مدرن، قصد دارد در آينده چند مدل كلاسيك معروف را به سبك خاص خود احيا كند. تيم مهندسي آرس ديزاين از مرسدس G كلاس تا سوپراسپرت پنترا (Pantera) را در برنامه‌‌ي بهينه‌ و بازسازي قرار داده است.

در ادامه جذاب‌ترين خودروهاي كلاسيك كه با مهندسي مدرن بازتوليد شده‌اند، معرفي مي‌كنيم.

لندرور Defender Works V8

Land Rover Defender Works V8 / لندرور دينفدر


اين شاسي‌بلند توليد محدود از معدود‌ترين نمونه‌هايي است كه شركت اصلي سازنده‌ي آن، به بازتوليد و بهينه‌سازي آن پرداخته است. آخرين نسخه از مدل ديفندر لندرور كه با پيشرانه‌ي ۸ سيلندر V شكل كارخانه‌اي همراه بود، حدود ۲۰ سال پيش عرضه شد. اين نسخه‌ي ويژه به پيشرانه‌ي V8 تنفس طبيعي جگوار با قدرت ۴۰۰ اسب بخار و جعبه‌دنده‌ي مدرن ۸ سرعته‌ي خودكار همراه شده است. ديفندر Works V8 براي رسيدن به سرعت ۱۰۰ كيلومتر بر ساعت، به ۵.۶ ثانيه نياز دارد و به دليل طرح خاص بدنه، حداكثر سرعت آن به ۱۷۰ كيلومتر بر ساعت بر ساعت محدود شده است. مورد مهم اين شاسي‌بلند افسانه‌اي، سيستم تعليق جديد و مدرن در كنار طراحي دوست‌داشتني و كلاسيك ديفندر هميشگي است. شركت‌هاي خصوصي بسياري به بهينه‌سازي و بازسازي لندرور ديفندر مي‌پردازند؛ به‌عنوان مثال كارهاي JE Engineering، Zulu يا Twisted Automotive در برابر ديفندر Works 8 با قيمت حدود ۲۰۵ هزار دلار، شايد انتخاب‌هاي معقول‌تري به‌ نظر برسند.

رنجرور كلاسيك كانگلتون سرويس 

Range Rover / رنجرور

شايد عجيب باشد كه كارگاهي كوچك در ايالت ورمانت آمريكا، به بازسازي رنجرور كلاسيك بپردازد. برخلاف بيشتر كارگاه‌هاي تيونينگ آمريكا، محصولات تيم مهندسي كانگلتون سرويس (Congleton Service)، با ضمانت كارايي ۵۰ ساله عرضه مي‌شوند. بهينه‌سازي‌هاي سفارشي بخش مهمي از خدمات اين شركت را شامل مي‌شوند؛ ولي بخش عمده‌ي كار تيم مهندسي كانگلتون در رفع ايرادات اين مدل كلاسيك و آماده كردن آن براي عمر حداقل ۵۰ ساله صرف مي‌شود. البته همانطور كه انتظار مي‌رود، خدمات ارزشمند كينگلتون و عرضه‌ي يك مدل رنجرور كلاسيك كاملاً بهينه‌شده ارزان نيست و حدود ۱۸۵ هزار دلار قيمت مي‌خورد.

دفاينت؛ رينگ برادرز 

AMC JAVELIN muscle car / AMC جاولين خودروي عضلاني


شركت تيونينگ رينگ برادرز (Ring Brothers) با مديريت جيم و مايك، از تيونرهاي معروف آمريكا است كه محصولات خاص و زيبا توليد مي‌كند. از مدل‌هاي خواستني اين دو برادر، مي‌توان به Ardnin (مدل بهينه‌شده‌ي پنترا دي توماسو)، ركويل (مدل بهينه‌شده‌ي شورولت شِوِل ۱۹۶۶)، جي-كود (مدل بهينه‌شده‌ي شورولت كامارو ۱۹۶۹)، دفكتور (مدل بهينه‌شده‌ي دوج چارجر ۱۹۶۹) و دفاينت (مدل بهينه‌شده‌ي AMC Javelin) اشاره كرد. آخرين محصول آن‌ها؛ از پيشرانه‌ي هشت سيلندر V شكل ۶.۲ ليتري هلكت استفاده مي‌كند كه تمام قدرت ۱۰۸۰ اسب بخار آن، توسط جعبه‌دنده‌ي خودكار برند بولر (Bowler) به چرخ‌هاي عقب منتقل مي‌شود. جلوبندي سفارشي كه پيش از اين در كامارو استفاده شده است به همراه فرمان مدرن، ميله‌هاي تعادلي و سيستم تعليق سفارشي برند RideTech، بخش جلويي AMX را تكميل مي‌كنند. برادران رينگ به استفاده از مهندسي مدرن و حفظ ظاهر كلاسيك به همراه تغييرات اندك شخصي در محصولات خود شهرت دارند. خودروهاي اين دو برادر بارها در نمايشگاه تيونينگ SEMA مورد توجه قرار گرفته‌اند.

پورشه 911 سينگر

911 singer


يكي از شناخته‌شده‌ترين شركت‌هاي فعال در اين حوزه، تيونر سينگر (Singer Vehicle Design) و پورشه‌هاي 911 خاص آن‌ است. تيم مهندسي سينگر فقط به يك مدل از پورشه 911 ساخت سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ (كد 964) نياز دارد تا اين كوپه‌ي اسپرت زيبا را با مهندسي مدرن و تزئينات سفارشي، تحويل مشتري دهد. استحكام شاسي، پنل‌هاي بدنه‌ي مقاوم، فنربندي و سيستم تعليق مدرن، بهينه‌سازي پيشرانه توسط شركت با سابقه‌ي ED Pink Racing فقط بخشي از خدمات اين تيم خوش‌ذوق را تشكيل مي‌دهد. تيم مهندسي سينگر حتي با تيم ويليامز نيز در بهينه‌سازي و بازتوليد پورشه‌هاي 911 زيبا همكاري كرده است. البته قيمت هر مدل سينگر نهايت ندارد و براي بهينه‌سازي ابتدايي، بايد چند صد هزار دلار پرداخت كرد. محصولات سينگر بارها ستايش كارشناسان رسانه‌هاي معتبر خودرويي جهان را به‌ دنبال داشته است.

ايگل اسپايدر GT

ايگل / Eagle


ايگل اسپايدر جي‌تي (Eagle Spyder) را چند سال پيش در كنار جرمي كلاركسون و برنامه‌ي تاپ‌ گير (Top Gear) قديمي ديديم. ايگل مدل بازسازي شده‌ي جگوار E تايپ بي‌نظير است كه براي درك اهميت اين مدل، بايد شور و شعف كلاركسون هنگام رانندگي با آن را تماشا كرد. ايگل با حفظ بدنه‌ي خوش‌تراش E تايپ، پيشرانه‌ي ۴.۷ ليتري، شاسي ارتقاء داده‌شده، سيستم ترمز و رادياتور مدرن، سيستم هيدروليك فرمان و تجهيزات صوتي و تصويري را به طرفداران خودروهاي كلاسيك پيشكش مي‌كند. ايگل در دو نسخه‌ي Spyder GT و Low Drag GT عرضه مي‌شود.

برونكو ICON

Bronco Icon


شركت Icon واقع در لس‌آنجلس، با بهينه‌سازي تويوتا FJ مطرح شد. اين شركت خاص سپس با عرضه‌ي چند مدل متفاوت مانند Icon BR، Icon TR و Delerict به شهرت جهاني رسيد. مدل بهينه‌شده‌ي فورد برونكو كه با كد Icon BR عرضه مي‌شود، با استفاده از پيشرانه‌ي ۵ ليتري فورد موستانگ با قدرت بيش از ۴۰۰ اسب بخار، يكي از هيجان‌انگيزترين پروژه‌هاي اين تيم آمريكايي است.

آلفاهوليكس GTA-R 290

آلفارومئو GTA


جمعي از طرفداران سرسخت آلفارومئو با تأسيس شركت آلفاهوليكس (Alfaholics) در بريستول انگلستان، يكي از مدل‌هاي دوست‌داشتني برند ايتاليايي آلفارومئو را به كمال رسانده‌اند. GTA-R 290 كه مدل بهينه‌شده‌ي آلفارومئو GTA است، با بهره‌گيري از سيستم تعليق مدرن و پيشرانه‌ي ارتقاء داده‌شده، كوپه‌ي اسپرت كلاسيك ايتاليايي را با كوچك‌ترين تغييرات در بدنه، به‌عنوان هيولاي خوش‌صدا معرفي مي‌كند. پيشرانه‌ي ۲.۳ ليتري با قدرت ۲۴۰ اسب بخار در دور موتور ۷۰۰۰، در كنار گيربكس ۵ سرعته، لبخند هر راننده‌اي را به همراه خواهد داشت.

مرسدس‌بنز W111 مكاترونيك

مرسدس بنز W111


اگر اهل برند آلماني مرسدس‌بنز، به‌خصوص مدل‌هاي قديمي و كلاسيك آن باشيد، مدل W111 با پيشرانه‌ي AMG مدرن محصول شركت آلماني مكاترونيك (Mechatronik) توجه شما را جلب خواهد كرد. علاوه بر پيشرانه‌ي ۸ سيلندر V شكل ۵.۵ ليتري، سيستم تعليق و تجهيزات ايمني مدرن اين مدل دوست‌داشتني را جذاب‌تر از هميشه كرده است.علاوه بر پيشرانه‌ي پرقدرت جديد، سيستم ترمز ABS سفارشي و جديد، شاسي مدرن و موارد ايمني و راحتي مانند كمربند ايمني سه اتصالي در بنز W111 كار گذاشته شده است. اگر فقط به ظاهر W111 نگاه كنيم، اصلا نمي‌توانيم به وجود پيشرانه‌ي V8 آن پي ببريم كه هدف بازسازي اين خودروها نيز دقيقا همين است؛ حفظ ظاهر و حس كلاسيك به همراه عملكرد مدرن و پيشرفته. البته حتي اگر مشتري با تغييرات انجام‌شده مخالف و خواستار تمام قطعات اصلي كارخانه‌اي باشد، تيم مهندسي مكاترونيك اين‌ كار را انجام خواهد داد. هدف تيم مهندسي مكاترونيك، حفظ اصالت طراحي مرسدس و اضافه كردن عملكرد فني غير منتظره بوده است.

لوتوس اِلان Spydercars

Lotus Elan / لوتوس الان


شركت انگليسي اسپايدركارز، متخصص بهينه‌سازي و مدرنيزه كردن مدل‌هاي قديمي و كلاسيك لوتوس است. لوتوس در گذشته هميشه به خرابي‌هاي مداوم و غير قابل اطمينان بودن مشهور بود. تيم مهندسي اسپايدركارز با رفع معايب مدل الان (Elan) و اضافه كردن تجهيزات سفارشي، اين خودروي ۵۶ ساله را در كنار مدل‌هاي اسپرت مدرن قرار مي‌دهد.

فرانتلاين MG

MG


سابقه‌ي ۲۵ ساله در بهينه‌سازي و بازسازي مدل‌هاي مختلف MG كار سخت تيم مهندسي فرانتلاين (Frontline) بوده است. از بازسازي مدل‌هاي مختلف MGC تا Midget و حتي MGB با پيشرانه‌ي ۲۹۰ اسب بخاري و توانايي رسيدن به سرعت ۲۶۰ كيلومتر بر ساعت، در برنامه‌ي اين تيم موفق قرار دارد. البته اين عملكرد فني خارق‌العاده‌ي مدل‌هاي كلاسيك MG و زمان زير ۴ ثانيه در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ كيلومتر، بالاي ۱۰۰ هزار دلار خرج دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.