از عجايب متعدد اين دنيا مي‌توان به خوراكي‌هاي كمياب و عجيبي نظير سوپ لانه پرنده، قارچ دنبلان سفيد، خاويار الماس، زعفران، هندانه مربعي و... اشاره كرد كه در ادامه به آن‌ها مي‌پردازيم.

با خوراكي هاي كمياب دنيا آشنا شويد

ما انسان‌ها خيلي خوش شانس هستيم كه در اين دنيا، هر چيزي به سهولت در دسترس ما قرار دارد. مثل اينكه مي‌توانيم به راحتي به مغازه برويم و ميوه و سبزي مورد نظرمان را خريداري كنيم. حتي بدون اينكه به مغازه برويم، مي‌توانيم به‌صورت اينترنتي سفارش مواد غذايي بدهيم. البته در گذشته شرايط به اينگونه نبود و همه چيز، به‌خصوص مواد غذايي خيلي كم بود.

با اين حال هنوز هم برخي غذاها به‌عنوان مواد نادر تلقي مي‌شوند و دستيابي به آن‌ها تقريبا غيرممكن است. پس اگر به يك كشور خارجي يا مكاني غيرمعروف سفر كرديد، به دنبال اين جواهرهاي غذايي باشيد كه شايد ديگر اين فرصت برايتان پيش نيايد. در ادامه قصد داريم تعدادي از اين مواد غذايي كمياب را به شما معرفي كنيم.

۱سوپ لانه پرنده

خوراكي هاي عجيب دنيا

سوپ لانه پرنده (Bird's Nest Soup) برخلاف اسمش، خيلي بيشتر از تعدادي بال و پر پرنده است. در بسياري از فرهنگ‌هاي آسيايي، اين غذا مقوي و فوق‌العاده محسوب مي‌شود. در واقع اين سوپ ژله‌اي به رنگ قهوه‌اي روشن، از لانه‌ي پرنده‌اي به نام سوئيفت (swift) تهيه مي‌شود. اين پرنده از آب دهان خود براي چسباندن شاخه‌ها و برگ‌ها به هم استفاده مي‌كند تا لانه‌اش را بسازد. اين سوپ شبيه به سوپ مرغ و در نوع خود منحصربه‌فرد است. سوپ لانه پرنده معمولا در مناطق اندونزي، مالزي و تايلند يافت مي‌شود و براي افرادي كه دوست دارند آن را امتحان كنند، گران تمام مي‌شود.

۲قارچ دنبلان سفيد

خوراكي هاي عجيب دنيا

مجله تايم در سال ۲۰۱۰ ادعا كرد كه قيمت قارچ دنبلان سفيد به ازاي هر پوند، ۲ هزار دلار است كه ادعاي درستي به حساب مي‌آيد. اين قارچ‌ها، بسيار گران هستند و نوع سفيد و سياه آن تنها تحت شرايط مناسب و براي مدت بسيار محدود در دسترس است. طبق نظر تايم، با توجه به فرايند دشوار جمع‌آوري و مبلغ فروش قارچ دنبلان، اين ماده غذايي همچون يك «كالاي كاملا لاكچري» است. اين مجله حتي عنوان كرده كه ۱٫۶ پوند از اين قارچ با قيمت باورنكردني ۱۵۰ هزار دلار به فروش رسيد.

۳قارچ دنبلان سياه

خوراكي هاي عجيب دنيا

قارچ دنبلان سياه Perigord، نادرترين قارچ دنيا است. اين ماده كه بومي فرانسه است و وقتي خاك و كثيفي روي آن پاك شود، مي‌درخشد و بوي بسيار مطبوعي دارد. در طول زمستان كه اواسط رشد خود را مي‌گذراند، بوي شيرين و خوشايندي دارد؛ اما وقتي مي‌رسد عطر و بوي مضاعفي پيدا مي‌كند.

۴خاويار الماس

خوراكي هاي عجيب دنيا

كتاب ثبت ركوردهاي گينس، خاويار الماس ايراني را رسما به‌عنوان گران‌ترين خاويار دنيا به رسميت شناخته است. اين خاويار در واقع تخم‌هاي يك گونه ماهي خاوياري نادر ۱۰۰ ساله است كه در درياي خزر يافت مي‌شود. خاويار الماس كه به نام تجاري «طلاي سياه» نيز معروف است، كيلويي ۲۰ هزار دلار قيمت دارد. با توجه به منطقه‌ي خاص پرورش اين ماهي و اين واقعيت كه يكي كمياب‌ترين گونه‌هاي ماهي در دنيا به حساب مي‌آيد، خاويار الماس بسيار گران و نادر است.

۵زعفران

خوراكي هاي عجيب دنيا

ادويه‌ي خوش عطر و بوي زعفران، بومي مناطق نزديك به يونان است و همچنان گران‌ترين ادويه دنيا محسوب مي‌شود. فقط يك اونس زعفران مي‌تواند قيمتي بيش از ۵۰۰ دلار داشته باشد. گياه زعفران در فصل پاييز شكوفه مي‌دهد و درون گل‌هاي آن، موهاي بلند رشته مانندي وجود دارد كه چند سانتي‌متري رشد مي‌كنند. در فصل درو، كشاورزان بيش از ۵۰ هزار گل را برداشت مي‌كنند كه از آن فقط نيم كيلوگرم زعفران به دست مي‌آيد.

۶قلب خام مرغ دريايي

خوراكي هاي عجيب دنيا

مرغ دريايي (پافين) شايد پرنده‌اي بامزه باشد، اما گوشت بسيار لذيذي دارد. اگر باور نداريد، از گوردون رمزي سوال كنيد. او در طي سفر خود به ايسلند، با انواع مختلف پافين نظير پافين دودي مواجه شد و گفت كه گوشت پافين را دوست داشته است. پافين از خوراك‌هاي محلي ايسلند به‌شمار مي‌رود و با توجه به جمعيت عظيم اين پرنده در جزيره‌اي دورافتاده در اين كشور، چندين قرن است كه شكار مي‌شود. بيش از ۵۰ درصد اين پرندگان نزديك به ايسلند زندگي مي‌كنند و در نتيجه به نوعي از گونه‌هاي خاص اين منطقه محسوب مي‌شوند. بنابراين اكر قصد شكار پافين داريد، پاسپورت خود را براي سفر به اين كشور آماده كنيد.

۷گوشت گاو كوبه

خوراكي هاي عجيب دنيا

گوشت گاو كوبه در واقع حاصل يك دسيسه بين‌المللي است. وزارت كشاورزي آمريكا در سال ۲۰۰۹ براي محصولات گوشتي ژاپن كه از طريق كشتي وارد آمريكا مي‌شد، محدوديت اعمال كرد. از آن زمان كمتر از ۱۰ رستوران در سراسر كشور موفق به كسب مجوز براي حمل اين گوشت شده‌اند.

طبق نظر فوربس، رستوران‌هاي سراسر كشور از سال ۲۰۰۹ همچنان ادعا مي‌كنند كه به اين گوشت دسترسي دارند و بابت آن قيمت گزافي از مشتري مي‌گيرند. گوشت گاو كوبه بايد فرايند طولاني را طي كند و زمان پخت آن هم بايد كمتر از دماي بدن باشد چون در غير اين صورت، گوشت بافت خود را از دست خواهد داد.

۸. پنير كازو مارزو

خوراكي هاي عجيب دنيا

پنير كازو مارزو (Casu Marzu) در واقع با كرم حشره عمل مي‌آيد. اين پنير كه در ساردينيا ايتاليا يافت مي‌شود، با لاروهاي مگس پر شده است. اين پنير به حدي منزجر كننده است كه اتحاديه اروپا آن را ممنوع كرده است. پنير گوسفندي را در محيط باز رها مي‌كنند تا مگس‌ها، تخم‌هاي خود را روي آن بگذارند. لارو اين حشره از پنير تغذيه مي‌كند. با اينكه خوردن كرم‌هاي مگس تهوع‌آور است و شايد اصلا سالم هم نباشد، ولي كازو مارزو به عنوان يكي از معروف‌ترين پنيرهاي جهان تلقي مي‌شود. علاوه بر ويژگي خاص فراوري‌اش، طعم خوشمزه‌اي نيز دارد!

۹.هندوانه دنسوك

خوراكي هاي عجيب دنيا

بر خلاف هندوانه‌هاي معمولي، هندوانه دنسوك (Densuke Watermelon) به رنگ سياه است و حدود ۲۰۰ دلار قيمت دارد. لس‌آنجلس تايمز در سال ۲۰۰۸ اعلام كرد كه اين ميوه در حراجي به قيمت بيش از ۶ هزار دلار فروخته شده است. با توجه به تعداد كم اين ميوه در هر برداشت كه معادل كمتر از ۷۰ عدد در هر سال مي‌شود، قيمت بالايي هم دارد. هندوانه دنسوك فقط در جزيره شمالي هوكايدو در ساحل ژاپن رشد مي‌كند. به لحاظ محل پرورش و تعداد برداشت آن در طول سال مي‌توان گفت كه از خوراكي‌هاي نادر دنيا به حساب مي‌آيد.

۱۰قهوه رارو

خوراكي هاي عجيب دنيا

قهوه رارو (Caffe Raro) حاصل تركيب دانه‌هاي دو قهوه نادر، قهوه بلو مانتين جامائيكا و كوپي لواك، در دنيا است. قهوه بلو مانتين جامائيكا فقط در كوه‌ بلو در جامائيكا رشد مي‌كند و در نتيجه مقدار آن در طول سال بسيار محدود است. دانه‌هاي قهوه كوپي لواك نيز از مدفوع حيواني به نام زباد تهيه مي‌شود. به اين ترتيب كه پس از خوردن دانه‌هاي قهوه، هسته آن را دفع مي‌كند و از آن براي تهيه اين نوع قهوه استفاده مي‌شود. آنزيم‌هاي شكم اين حيوان باعث تغيير ساختار پروتئين در دانه قهوه شده و مقداري از اسيديته آن را از بين مي‌برد.

۱۱هندوانه مربعي

خوراكي هاي عجيب دنيا

هندوانه مربعي فقط در ژاپن فروخته مي‌شود. اين ميوه در واقع يك ميوه نادر نيست، بلكه درون جعبه رشد مي‌كند. متاسفانه اين هندوانه مناسب مصرف نيست، زيرا قبل از رسيده شدن، برداشت مي‌شوند و در نتيجه طعم آن كمي تلخ است. با اين حال مردم سراسر دنيا مبلغ ۳۰۰ دلار براي آن مي‌پردازند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.