با اعلام سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو)، پرونده‌ي واگذاري سايت توليدي «بن‌رو» مختومه و اين سايت به شركت فرانسوي رنو واگذار شد. امتياز توليد رنو كوئيد و نيوسمبل هم به سايپا رسيد.

 رنو كوئيد و سيمبل در خط توليد ساپيا خواهند بود

اين انتقال البته در شرايطي صورت گرفته است كه سايپا نيز به اين راحتي قيد بن‌رو را نزده و در قبال واگذاري اين سايت، امتيازي بزرگ از رنو گرفته‌ است. مردادماه امسال بود كه ايدرو و رنو پس از مذاكره و كش و قوس بسيار، سرانجام قرارداد همكاري مشترك خود را امضا كردند تا طبق آن، خودروساز فرانسوي امكان حضوري مستقل را در صنعت خودرو ايران پيدا كند. در يكي از مهم‌ترين بندهاي اين قرارداد، اما بنا بود بن‌رو (سايت توليدي متعلق به سايپا و مستقر در شهرستان ساوه)، به ازاي طلب ايدرو از سايپا و به‌عنوان آورده سازمان گسترش در قرارداد موردنظر، در اختيار خودروساز فرانسوي گذاشته شود.

اين در حالي بود كه سايپايي‌ها در آن مقطع زير بار انتقال بن‌رو به رنو نرفته و با مخالفت مهدي جمالي مديرعامل و سهامداران اين شركت، پرونده موردنظر در مقطعي حتي بايگاني و مسوولان ايدرو به نوعي قيد آن را زدند. هرچند در ادامه، جمالي به‌عنوان مخالف سرسخت انتقال بن‌رو به رنو، از سايپا رفت و محسن قاسم جهرودي جاي وي را گرفت، با اين حال اين جابه‌جايي نيز در آن دوران تغيير محسوسي در پرونده بن‌رو ايجاد نكرد. در ادامه شرايط به شكلي پيش رفت كه رئيس سازمان گسترش اعلام كرد سايت‌هاي توليدي ديگري به منظور جايگزيني بن‌رو، تحت مطالعه قرار گرفته و يكي از آنها در اختيار رنو قرار خواهد گرفت. درست در زماني كه گمان مي‌رفت پرونده انتقال بن‌رو به رنو مختومه شده، خبر رسيد خودروساز فرانسوي بر در اختيار گرفتن اين سايت اصرار دارد و از همين رو پرونده موردنظر دوباره به جريان افتاد. گويا رنويي‌ها به مسوولان سازمان گسترش پيغام داده بودند كه تحت هر شرايطي بن‌رو بايد طبق آنچه در قرارداد ذكر شده، در اختيار اين شركت گذاشته شود و در غير اين صورت، اجرايي شدن قرارداد موردنظر، چالش‌هايي جدي را به خود خواهد ديد. در پي اصرار رنو، سازمان گسترش تصميم گرفت مذاكراتي دوباره را با سايپايي‌ها آغاز و اين بار هر طور كه شده، موافقت آنها را براي واگذاري بن‌رو به خودروساز فرانسوي جلب كنند. ازآنجاكه سايپا ديگر مهدي جمالي مديرعامل سرسخت و مخالف خود با انتقال بن‌رو را در راس كار نداشت، مذاكرات ايدرو و مديرعامل جديد، روان‌تر پيش رفت و ايدرو سرانجام توانست امضاي انتقال بن‌رو را از نارنجي‌هاي جاده مخصوص بگيرد.

امتياز بزرگ رنو به سايپا

اما چه شد كه سايپايي‌ها سرانجام به واگذاري بن‌رو به رنو رضايت داده و اين پرونده پر حاشيه مختومه شد؟ پاسخ اين پرسش را مي‌توان در خبري مهم كه از سوي مديرعامل سايپا اعلام شد، به روشني تمام يافت. سه‌شنبه گذشته و در حاشيه پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران بود كه مديرعامل سايپا در پاسخ به پرسشي مبني بر سرانجام پرونده بن‌رو، گفت: ما براي انتقال بن‌رو به رنو، شرط و شروطي داريم كه اگر محقق شوند، اين انتقال صورت خواهد گرفت. نكته مهم اما آنجا بود كه جهرودي در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنياي‌اقتصاد» مبني‌بر ارتباط داشتن اين شرط و شروط با مشاركت جديد رنو و سايپا، اعلام كرد: «شك نكنيد همين طور است.» در واقع مديرعامل سايپا رسما اخبار كلي منتشر شده مبني‌بر امتيازگيري اين شركت از رنو را در پرونده بن‌رو، تاييد كرد.

New simbol

حدودا دو هفته پيش بود كه «دنياي‌اقتصاد» از توافق ايدرو، رنو و سايپا بر سر مساله «بن‌رو» خبر داد، توافقي كه طبق آن، اولا بن‌رو به رنو واگذار مي‌شود و ثانيا مشاركتي جديد ميان سايپا و خودروساز فرانسوي شكل خواهد گرفت. هرچند هنوز تمام جزئيات اين مشاركت مشخص نشده، با اين حال آن طور كه منابع آگاه عنوان مي‌كنند، قرار است برخي محصولات جديد رنو، در قالب همكاري مشترك با سايپا و در خطوط توليد اين شركت يا زيرمجموعه‌اش (پارس خودرو) به توليد برسند. البته مديرعامل سايپا نيز طي سخنراني خود در پنجمين همايش بين‌المللي صنعت خودرو ايران، تلويحا اين موضوع را تاييد كرد، چه آنكه در اظهاراتش از توليد خودرويي ارزان با همكاري رنو خبر داد. در همين رابطه، منابع آگاه تاكيد مي‌كنند كه قرار است رنو دو محصول جديد خود يعني «نيو سيمبول» و «كوئيد» را در پارس خودرو به توليد برساند.

Renault kwid

در اين بين، نيو سيمبول به احتمال فراوان در بازه قيمتي بالاي ۶۰ ميليون تومان عرضه خواهد شد، اما كوئيد جزو محصولات به اصطلاح ارزان رنو به‌شمار مي‌رود و به‌نظر مي‌رسد منظور مديرعامل سايپا نيز از خودرو مشترك با رنو، همين محصول است.اين در شرايطي كه پيش‌تر قرار بود رنو مدل‌هاي نيو سيمبول و كوئيد را تحت مشاركت با سازمان گسترش و در كارخانه مختص خود در ايران به توليد برساند. حالا با توجه به توليد نيو سيمبول و كوئيد در سايپا، رنو بايد به فكر محصولاتي ديگر براي همكاري مشترك خود با ايدرو باشد. البته نيو داستر نيز جزو خودروهايي است كه رنو پيش‌‌تر وعده توليد آن را در ايران داده و به احتمال زياد، اولين محصولي است كه خودروساز فرانسوي در دور جديد فعاليت‌هايش در كشور، آن را به توليد خواهد رساند.

هرچه هست، ايدرو، رنو و سايپا سرانجام با يكديگر توافق كرده و پرونده بن‌رو را بستند تا هم خودروساز فرانسوي آماده ورود به فاز اجرايي شود و هم اين وسط نارنجي‌هاي جاده مخصوص نيز سرشان بي‌كلاه نماند. در اين شرايط، بايد منتظر ماند و ديد پروسه آماده‌سازي بن‌رو براي توليد محصولات جديد رنو، چه زماني آغاز مي‌شود و اين خودروساز اروپايي كدام محصولات خود را در آن به توليد خواهد رساند. البته تكليف محصولات فعلي سايپا كه در بن‌رو به توليد مي‌رسند، هنوز مشخص نيست. سايپايي‌ها در حال حاضر وانت پرايد و محصولي چيني به نام آريو را در بن‌رو به توليد مي‌رسانند و با انتقال اين سايت به رنو، دومين خودروساز بزرگ كشور يا بايد قيد آنها را بزند يا خط توليدي جديد براي ادامه توليدشان در نظر بگيرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.